ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 26 اسفند 1397     |     کد : 187121

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

«پروین اعتصامی» بزرگترین زن شاعر ایرانی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: استعداد فوق العاده «پروین اعتصامی» در سرودن اشعار، حیرت افراد را برانگیخته و حتی برخی گمان می‌کرده‌اند که اشعارش متعلق به خودش خودش نیست؛ به همین جهت وی بزرگترین زن شاعر ایرانی است که در طول تاریخ ادبیات فارسی ظهور کرده است.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت:  استعداد فوق العاده «پروین اعتصامی» در سرودن اشعار، حیرت افراد را برانگیخته و حتی برخی گمان می‌کرده‌اند که اشعارش متعلق به خودش خودش نیست؛ به همین جهت وی بزرگترین زن شاعر ایرانی است که در طول تاریخ ادبیات فارسی ظهور کرده است.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم در آیین اختتامیه جشنواره بین المللی پروین اعتصامی اظهار کرد:  با وجود اهتمام اسلام به تعلیم و تربیت و لزوم پرورش فکری و تقویت استعدادهای زن و مرد، امکانات تحصیلی در گذشته برای زنان کم بوده است.

وی افزود: به همین علت است که تعداد گویندگان و عالمان از زنان ایران در برابر تعداد مردانی که در این راه گام برداشته‌اند، ناچیز بوده و پروین اعتصامی منحصر بفرد است.

حجت الاسلام آل هاشم اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب،  امام‌ راحل و مقام معظم رهبری همواره زنان را جهت حضور در صحنه‌های علمی و فرهنگی تشویق کرده‌اند.

وی با بیان این که رمز توفیق ارزشمند پروین اعتصامی علاوه بر استعداد ذاتی، معجزه تربیت و توجه پدرش است، گفت: پدر نامدار وی علی‌رغم فقدان مدارس دخترانه در آن زمان، خود به تربیت دخترش همت گماشته و او را با استعداد و سرمایه معنوی خود به مقامی که در خور پروین بود رسانده است.

وی با اشاره به زندگی نامه‌ی این شاعر افزود: رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی در بیست و پنجم  اسفند ماه سال 1285 در تبریز متولد شده و از ابتدا زیر نظر پدر رشد پیدا کرد، این شاعر آزاده با بلند نظری خود پیشنهاد ورود به دربار را نپذیرفته است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان سبک‌ها و موضوعات اشعار وی گفت: او در قصایدش پیرو سبک متقدمین به ویژه ناصر خسرو بوده و اشعارش بیشتر شامل مضامین اخلاقی و عرفانی است، همچنین پروین موضوعات حکمتی و اخلاقی را به زبان ساده بیان کرده و هر طبقه از خوانندگان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به این که پروین اعتصامی به مناظره توجه ویژه‌ای داشت، گفت: او در قدرت کلام و آداب سخنوری هم پایه گویندگان نامدار قرار داشته و به مناظره که شیوه شمال و غرب ایران بوده است، توجه ویژه‌ای داشته است.

حجت الاسلام آل هاشم افزود: شعر وی تحت تاثیر سعدی و حافظ بوده و سبکش ترکیب سبک‌های خراسانی و عراقی است.

وی با اشاره به این که پروین اعتصامی به علت تاثیر پدرش در تربیت وی، دیوان خود را به او تقدیم کرده است، بیان کرد: اشعار وی پیش از آن که به صورت دیوان منتشر شود در مجله بهار به چاپ می رسیده و دیوان اشعارش شامل ۶۵۰۰ بیت از قصیده، مثنوی و قطعه است.

وی در مورد شخصیت پروین اعتصامی به نقل از یکی از دوستان این شاعر گفت: پروین پاک طینت، پاک دامن، خوش رفتار، مهربان، فروتن و در راه حقیقت پایدار بود.

نماینده ولی فقیه در استان در خصوص مهمترین نکته‌ای که از اشعار پروین اعتصامی می‌توان نتیجه گرفت، گفت: پروین در میان همه ابیاتش  تنها در یک یا دو قسمت به  خودش اشاره کرده و این نشان دهنده‌ی فروتنی و اخلاق شایسته او است.

وی ادامه داد: وزیر فرهنگ در سال 1315 در مراسمی مدال درجه لیاقت را به احترام و قدردانی به وی اعطا می‌کند، اما او به سبب فروتنی  آن را  قبول نکرده است، همچنین به پاس زحمات فراوان این شاعر در زمینه شعر معاصر ایران و سبک شعر مناظره‌ای وی، روز بیست و پنجم اسفند ماه روز بزرگداشت پروین اعتصامی نامگذاری شده است.  

حجت الاسلام آل هاشم در پایان خاطرنشان کرد: پروین‌ اعتصامی در شب شانزدهم فروردین ماه 1320 در اثر بیماری فوت کرده و پیکرش به قم منتقل و در جوار پدرش دفن شده است.

 


نوشته شده در   يکشنبه 26 اسفند 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode