ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 بهمن 1397     |     کد : 186623

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی/۶۶۸تشکل قرآنی فعال درآذربایجانشرقی

رئیس دارالقرآن کریم آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای انقلاب شاهد وجود حرکات شاخص زیادی در عرصه قرآن کریم بوده ایم.

رئیس دارالقرآن کریم آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای انقلاب شاهد وجود حرکات شاخص زیادی در عرصه قرآن کریم بوده ایم.

حجت الاسلام سید محمود حسینی در گفت و گو با خبرنگار مهر درخصوص پیرامون دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال عمر شکوهمند آن اینگونه پاسخ داد: از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی فعالیت رسمی و قانونی تشکل های قرانی و مذهبی است که در این راستا در حال حاضر ۶۶۸ تشکل قرآنی تحت نظر اداره کل تبلیغات اسلامی استان مشغول به فعالیت می باشند که از آنها ۸۶ تشکل در قالب موسسه قرآنی و ۵۵۲ تشکل با عنوان خانه قرآنی مشغول به فعالیت هستند،  این در حالی است که قبل از انقلاب اسلامی مراکز بی بند و باری بصورت رسمی مجوز فعالیت می گرفتند.

*از مهم ترین دستاورد های قرآنی انقلاب اسلامی در طول چهل سال عمر عزتمند آن، در آذربایجان شرقی به چه چیزهایی می توان اشاره کرد:

در دوران ۴۰ ساله انقلاب اسلامی شاهد حرکت های شاخصی در عرصه قرآنی در دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان بوده ایم که از این حرکتها می توان به تربیت ۲۱۹ هزار قرآن آموز در قالب برنامه های نهضت قرآن آموزی و طرح صحیح خوانی قرآن کریم اشاره کرد.

علاوه بر این از سال ۱۳۸۵، که تربیت کادر متخصص قرآنی شروع به برگزاری استانی کرد، پنج هزار و ۱۵۰ نفر گواهینامه این دوره ها را دریافت کرده اند، که هم اکنون در موسسات و خانه های قرآنی استان مشغول به کار هستند.

برگزاری جشنواره ها، محافل و مسابقات قرآنی به مناسبت های گوناگون از جمله دهه مبارکه فجر، ماه رمضان و... نمونه ای دیگر از دستاورد های قرآنی انقلاب اسلامی است، در طول ۴۰ سال عمر اتقلاب اسلامی، ۳۲۰۰ جشنواره، مسابقه و محفل قرآنی در استان برگزار شده است که این رقم به غیر از کرسی های هفتگی تلاوت است. همچنین همه ساله شاهد برگزار شدن همایش هایی در سطح استان هستیم، بطور مثال در سال ۱۳۹۳، همایش ۱۲ هزار نفری یاوران ولایت در استان برگزار شد. به امید خدا بیست و چهارم بهمن ماه سال جاری نیز همایش مربیان قرآنی استان با هدف ایجاد تعامل بیشتر بین اساتید قرآنی، در استان برگزار خواهد شد.

از دیگر اقدامات قرآنی می توان به طرح پرورش استعداد های قرآنی اشاره کرد، این طرح که عمر اجرای متمرکز آن به سه سال می رسد، در سال های نخست توانست ۵۰ نفر از استعداد های شاخص قرآنی استان را شناسایی کند، که این رقم در سال جاری به بیش از ۶۰ نفر رسیده است. در این طرح دانش آموزان مستعد از لحاظ لحن پذیری و صوت، از مناطق مختلف استان شناسایی شده و تحت تعلیم اساتید مطرح قرآنی استان قرار می گیرند، که هم اکنون پس از گذشت چندین سال شاهد مقام آوری این استعداد ها در مسابقات استانی و ملی هستیم و امید است این جوانان در آینده از قاریان بزرگ ملی و بین الملی شوند.

اردوهای آموزشی-تفریحی استعداد های قرآنی از دیگر فعالیت ها در بستر قرآنی است، که سال جاری میزبان ۲۶۲ نفر از شش استان کشور، در قالب این اردوها بودیم.

برگزاری کارگاه های آموزش سبک زندگی قرآنی، با همت دارالقران کریم استان از دیگر دستاورد های انقلاب اسلامی طی چهل سال پیروزی شکوهمند آن است، بطوری که در دو سال برگزاری این کارگاه ها، ۳۸۰۰ نفر از هم استانی های عزیز در ۲۱ کارگاه یک یا سه روزه آموزش سبک زندگی قرآنی شرکت کردند، در این راستا تعدادی از علاقه مندان به دوره های تربیت معلم آموزش سبک زندگی قرآنی اعزام شده بودند، که پس از طی چندین دوره به استان بازگشته و هم اکنون در تشکل های گوناگون در حال خدمت اند.

از دیگر دستاورد های انقلاب اسلامی می توان به طرح جزء خوانی ماه مبارک رمضان اشاره کرد که چند سالی است در سطح استان نهادینه شده است.

تجهیز موسسات و خانه های قرآنی از دیگر دستاورد های انقلاب اسلامی است، بطوری که در ۱۰ الی ۱۵ سال های گذشته بیش از یک میلیارد تومان صرف تجهیز موسسات و خانه های قرآنی شده است، که این مبلغ سوای هزینه حمایت های آموزشی این تشکل ها است.

تشکیل جلسات اساتید و پیشکسوتان قرآنی استان، با هدف تعامل بیشتر بین اساتید و پیشکسوتان، بصورت ماهانه نیز از دیگر دستاورد های مهم انقلاب اسلامی است.

طرح خیران قرآنی یکی دیگر از اساسی ترین دستاورد های انقلاب اسلامی است، بطوری که تعدادی از خیران استانی از محافل، موسسات و خانه های قرآنی حمایت می کنند.

علاوه بر این تا کنون ۱۳ دوره ارائه مدرک به حفاظ نیز در استان برگزار شده است، که در هر دوره بطور میانگین از ۲۵۰ نفر ثبت نام کننده، ۴۵ نفر مدرک این دوره را در سه سطح اخذ می کنند، مدرک درجه سه معادل با لیسانس علوم قرآنی است، مدرک درجه دو معادل مدرک فوق لیسانس علوم قرآنی و مدرک درجه یک که نیاز به ۱۰ سال تدریس در حوزه قرآنی است، هم ارز مدرک دکترا علوم قرآنی است، که اخذ کنندگان این مدارک طبق قوانین شورای عالی انقلاب می توانند از امتیازات این مدارک بهره مند شوند.

ضمنا تعاملات قرآنی بین دستگاه های فرهنگی و عقد تفاهم نامه هایی با دستگاه های اجرایی مختلف استان با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و آموزش معارف آن، ‌از دیگر دستاورد های انقلاب اسلامی است.

پرداخت به مفاهیم و تفسیر قرآن کریم در کنار بحث صحیح خوانی آن نیز از دیگر دستاورد های انقلاب اسلامی است، بطوری که شاهد اجرای برنامه هایی تحت عنوان تفسیر بینات، حیات ، نور الرحمن و... بوده ایم. در استان ما نیز جلسات تفسیر بطور منسجم برگزار می شوند، بطوری که برخی از این جلسات هم اکنون در تفسیر جزء آخر قرآن کریم هستند.

شناسایی استعداد های قرآنی در بین خواهران نیز از دیگر دستاورد های انقلاب اسلامی است، که چندین سال است در استان نهادینه شده، و امید است که این استعداد ها بتوانند برای استان افتخار آفرینی کنند.

طرح قرآن در زلال اعتکاف، مسابقات قرآنی-فرهنگی، طرح کرسی های هفتگی قرائت چند نمونه دیگر از ده ها دستاورد قرآنی انقلاب اسلامی هستند.

*تعداد قاریان برجسته نوجوان و بزرگسال استان چند نفر است:

در حال حاضر تعداد ۲۰۰ قاری شاخص استانی، با قرائت سطح پنج به بالا، و تعداد ۳۵ الی ۴۰ نفر قاری شاخص کشوری، با قرائت سطح شش به بالا در استان مشغول به کار هستند.

همچینین تعدادی از قاریان دانش آموز در استان مشغول به فعالیت هستند، که در مسابقات دانش آموزی و مسابقات زیر ۱۸ سال اوقاف، مقام های کشوری کسب می کنند، که علاوه بر این بیش از ۲۵۰ قاری نوجوان در سطح استانی مشغول به فعالیت هستند.

بیش از ۵۰۰ حافظ کل قرآن کریم در تشکل های قرآنی استان مشغول به کار و تثبیت محفوظات خود هستند، البته این رقم حافظان با احتساب حافظان ۱۰ یا ۲۰ جزء از قرآن کریم، و حافظان که هم اکنون در عرصه قرآنی فعالیت ندارند، بسیار بیشتر است.

*چه اقداماتی در خصوص آموزش کارکنان دولت انجام شده است:

اداره کل تبلیغات اسلامی استان و دارالقرآن کریم سال های متمادی است که متولی امر آموزش کارکنان دولت شده است، بطوری که از اول انقلاب اسلامی بیش از ۱۰ هزار کارمند دولت گواهینامه آموزش های روخوانی و روان خوانی قرآن کریم و تفسیر آیات برگزیده قرآن کریم را دریافت کرده اند.

*متوسط قرآن آموزانی که به صورت سالیانه تحت پوشش فعالیت های قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قرار می گیرند، چند نفر است:

متوسط قرآن آموزانی که به صورت سالیانه زیر نظر موسسات و خانه های قرآنی، تحت پوشش فعالیت های قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان، قرار می گیرند، ۳۰ هزار نفر است، که در دوران نونهالی انقلاب اسلامی این رقم به هزار نفر می رسید، در حالی که در ۱۰ سال اخیر این رقم در موسسات و خانه های قرآنی تحت نظر اداره کل تبلیغات اسلامی استان، به ۳۰ هزار نفر رسیده است.

*از شاخص ترین برنامه های قرآنی دهه مبارکه فجر به چه مواردی می توان اشاره کرد:

کمیته قرآنی دهه فجر امسال زیر نظر اداره کل تبلیغات اسلامی به منظور رسیدگی به برنامه های قرآنی دهه مبارکه فجر تشکیل شده است.

از برنامه های شاخص قرآنی دهه فجر می توان آئین تجلیل از پیشکسوتان قرآنی اشاره کرد.

همایش مربیان، نخبگان و پیشکسوتان قرآنی استان ، که بیست و چهارم بهمن ماه با حضور مسئولین ارشد استانی برگزار خواهد شد.

برگزاری محافل قرآنی از دیگر برنامه‌های دهه فجر است، که قرار است ۳۰ محفل قرآنی در شهرستان ها، و ۱۰ محفل در تبریز برگزار شود.

مسابقات قرآنی- فرهنگی از دیگر برنامه هایی هستند که امسال به آن پرداخته ایم، این مسابقات برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال، در بخش های مختلف قرائت ، حفظ، ترتیل، نقاشی قرآنی و مسابقات کتبی قرآن کریم برگزار خواهند شد.

نمایشگاه های قرآنی چهل سال فعالیت های قرآنی، نیز از دیگر دستاورد های انقلاب اسلامی هستند، این نمایشگاه ها که در نقاط مختلف استان به پا خواهند شد، شامل پوستر هایی تحت عنوان دستاورد های قرآنی انقلاب اسلامی خواهند بود.

علاوه بر این با توجه به تطابق تاریخی ایام الله دهه فجر با ایام سوگواری حضرت فاطمه(س) باید عنایت ویژه ای به حفظ ارزش هر دو برنامه داشته باشیم.


نوشته شده در   سه شنبه 16 بهمن 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode