ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 دي 1397     |     کد : 186377

دیدگاه کارشناسان ژاپنی درمورد تبریز

آنچه امروزه در مباحث شهرسازی و ترافیکی، نتیجه گرفته شده است، از توجه خاص به جایگاه پیاده‌محوری در عرصه عمومی شهر حکایت دارد.

آنچه امروزه در مباحث شهرسازی و ترافیکی، نتیجه گرفته شده است، از توجه خاص به جایگاه پیاده‌محوری در عرصه عمومی شهر حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شاهد این نکته به سفر چند سال پیش یک هیات ژاپنی با مشاهده تعداد زیاد پل‌های عابر پیاده است که نتیجه جالبی گرفتند و آن اینکه در این شهر ماشین‌ها نسبت به عابران پیاده در اولویت قرار داشته و تبریز شهری است برای ماشین‌ها.

در حالی پل‌های عابر پیاده در کشورهای مختلف دنیا رو به منسوخ شدن است که در تبریز و دیگر شهرهای کشور نه تنها همچنان این پل‌ها به قوت خود باقی بوده و با افزایش روزافزون مواجه است بلکه از سوی دیگر شاهد نوعی بی‌توجهی نیز از سوی شهروندان به این سازه‌ها هستیم.

بارها در خیابان‌های شهر شاهد عبور عابران پیاده از خیابان و یا گذر از نرده‌های وسط دو لاین خیابان هستیم در حالی که تنها چند قدم تا پل عابر پیاده فاصه وجود دارد که این مهم نیاز به نگاه کارشناسی دارد تا چرایی این مخالفت و بی‌توجهی را یافت که شاید یکی از مهم‌ترین این عوامل مجهز نبودن آنها به پله‌های برقی باشد.

از سوی دیگر اتفاقی که همواره در خیابان‌های شهر تکرار می‌شود بی‌توجهی رانندگان به خطوط عابر پیاده و شهروندان در حال گذر بوده که با سرعت بالا سعی در عبور از چهار راه‌ها، تقاطع ها و طول خیابان را دارند و این عابران پیاده هستند که در هر حالتی باید مراقب حفظ جان خود باشند.

موضوعی که بیش از همه در خیابان‌های پر تردد شهر با آن مواجه هستیم و یا تقاطع‌هایی که فاصله خطوط عابر پیاده و محل توقف ماشین‌ها تا چراغ راهنمایی زیاده بوده و رانندگان برای کاهش فاصله خود با تقاطع ها بی توجه و با سرعت تمام از خطوط عابر پیاده عبور می‌کنند تا به محض سبز شدن چراغ راهنمایی، فرصت گذر را داشته باشند که نمونه های بارز آن فلکه دانشگاه است.

در این میان برخی مسیرها گرچه نیازمند چراغ‌های چهار زمانه هستند اما همچنان دو زمانه بوده و ماشین‌ها همواره در دو جهت مخالف در حال رقابت بوده و سعی در عبور از تقاطع را دارند که در این فرصت دیگر مجالی برای توجه به عابر پیاده و حق تقدم وی باقی نمی‌ماند که تقاطع روبه روی کلانتری شهرک پرواز یکی از شاهدان این ماجراست.

با نگاهی کوتاه به موارد مشابه در شهر می‌توان به نکته کارشناسان ژاپنی رسید که شهر تبریز به لحاظ ساختاری و قوانین برای شهروندان و عابران پیاده طراحی مناسبی ندارد و در اولویت دوم قرار گرفته‌اند در حالیکه با رعایت حق تقدم‌ها می‌توان شهر آرام‌تر، بدون استرس و با گره‌های کور کمتر ترافیکی و در نهایت تصادفات کمتری را تجربه کرد.

از سوی دیگر همانطور که شهروندان ضروری است به قوانین احترام گذاشته و آن را رعایت کنند، کارشناسان و مسوولان نیز باید بازبینی در زیرساخت‌های ترافیکی داشته باشند تا شاهد رفع بسیاری از مشکلات این حوزه باشیم.


نوشته شده در   چهارشنبه 26 دي 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode