ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 تير 1397     |     کد : 184307

21 تیرماه سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب

امروز 21 تیرماه سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب رضاخانی است.

خبرگزاری فارس:امروز 21 تیرماه سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب رضاخانی است.

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، امروز 21 تیر 1397 خورشیدی برابر با 28 شوال 1439 هجری و 12 جولای 2018 میلادی است رویداد‌های تاریخی زیر در این روز به وقوع پیوست.

*قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب (1314 ش)

پس از آن که زمزمه شوم نقشه ننگین رضاخانی جهت به تاراج دادن ارزش‏‌های دینی در قالب کشف حجاب به مردم رسید اعتراضات سراسری، کشور را فرا گرفت. در این میان یکی از علمای مشهد در شورای مجتهدان شهر، به عنوان نماینده معرفی شد تا با رضاخان مذاکره کند ولی به محض رسیدن به تهران، به دستور رضاخان بازداشت و در ری ممنوع‏الملاقات گردید.

مردم که در مسجد گوهرشاد مشهد به این امر اعتراض داشتند، با سخنرانی وعاظ، شوری چند برابر یافته و خواهان مراجعت آن عالم شدند. در ادامه اعتراضات، در روز شنبه 21 تیرماه 1314، در مسجد گوهرشاد، شعارهای ضد سلطنت و ضد حجاب زدایی داده شد و مسجد، یکپارچه سرود مقاومت سر می‏‌داد.

قوای دولتی که مقاومت مردم را دیدند به دستور رضاخان به اجتماع آنان یورش برده و در کشتاری خونین و وحشیانه بین 2 تا 5 هزار نفر را کشتند. کامیون‌‏های بسیاری، اجساد مبارزین را که جز سلاح ایمان و شهادت، سلاح دیگری نداشتند جابه‏ جا کردند.

به گفته شاهدان عینی، ماموران دولتی، شهدا و زخمی‌‏ها را به وسیله 56 کامیون منتقل کرده و در خندق‏هایی که در اطراف مشهد پیش‏بینی شده بود دفن کردند. بدین ترتیب، این فاجعه هولناک پایان یافت ولی یاد حماسه خونین این نهضت اسلامی و برخاسته از باورهای ارزشی مردم، برای همیشه درتاریخ مبارزات اسلامی ملت ما باقی ماند. برخی، این حادثه را در 31 مرداد ذکر کرده‌‏اند.


نوشته شده در   پنجشنبه 21 تير 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode