ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 9 دي 1387     |     کد : 1680

معرفی سه اثر اهل سنت در رد وهابیت

وهابیت از جمله مسلک هایی است که طی چند سده اخیر در جهان اسلام سر برآورد...

معرفی سه اثر اهل سنت در رد  وهابیت

 

وهابیت از جمله مسلک هایی است که طی چند سده اخیر در جهان اسلام سر برآورد و موجبات بروز برخی حوادث را فراهم آورد. اگرچه این مسلک به شیخ محمد بن عبدالوهاب ( 115-1206 ق) منسوب است، و لیکن اساس این افکار به زمان ابن تیمیه و حتی قبل از وی باز می گردد.

احمد بن عبدالحلیم بن عبدالسلام بن عبدالله بن تیمیه در سال 661 در حرّان متولد شد. بسیاری او را مبتکر اصلی عقاید وهابیت می دانند. وی از جمله علمای حنبلی به شمار می رود و برای برخی عقایدش همواره با مخالفت علمای معاصر خود مواجه بود و ردیه هایی بر عقاید و کتاب هایش مانند الدرر المصیّه فی الرّد علی ابن تیمیه و شفاء السقام فی زیارت قبر خیرالأنام به رشته تحریر درآمده است. برخی بزرگان اهل سنت او را بدعت گذار دانسته تکفیر نمودند. بعدها مدتی در مصر و دمشق زندانی شد تا در سال 728 ق در زندان شام درگذشت.

ابن القیم شاگرد ابن تیمیه با ترویج افکار استادش راه وی را ادامه داد. این عقاید بعد از مرگ ابن القیم هیچ گاه از بین نرفت، اما به دلیل نامناسب بودن اوضاع زمان مجال بروز نیافت تا اینکه محمد بن عبدالوهاب 415 سال بعد از مرگ ابن تیمیه این عقاید را دوباره مطرح کرد.

محمد بن عبدالوهاب نجدی در سال 1115 در عینیه از شهرهای نجد به دنیا آمد، پدرش قاضی شهر و از علمای حنبلی بود. وی بعد از فراگیری فقه حنبلی نزد پدرش در عنفوان جوانی مخالفت خود را با برخی اعمال مذهبی مردم آغاز نمود، از جمله توسل به پیامبر در نزد قبر آن حضرت. محمد بن عبدالوهاب بعد از مدتی سیر و سفر در سال 1141 دعوت خود را علنی کرد، و لیکن با مخالفت علمای اهل سنت مواجه شد. وی بعد از اخراج از عینیه به درعیه نزد محمد بن سعود ( جد آل سعود) امیر شهر رفت. با اتحاد این دو وهابیت تبدیل به بازوی مذهبی آل سعود شد. ایشان با روش های خشن به گسترش دامنه تبلیغات خود دست زدند.

وهابیان به شهرهای حجاز و قبایل اطراف که حاضر به قبول عقاید ایشان نبودند حمله بردند و به قتل و غارت مردمان پرداختند. با قدرت یابی بیشتر وهابیان مناطق اطراف نیز از حملات ایشان در امان نماند، برای مثال در سال 1216 سپاهی بیست هزار نفری وهابیان به کربلا حمله کرد و فجایع زیادی مرتکب شدند. در زمان شروعِ این جریان منطقه حجاز جزئی از امپراتوری رو به زوال عثمانی بود، لذا کتاب های متعددی در رد عقاید وهابیان به اهتمام علمای اهل سنت نوشته شده است که تعدادی از این نوشته ها طی سال های گذشته را انتشارات ایشیق منتشر کرده است. در ادامه چند نمونه از این نوشته ها معرفی خواهد شد که به حتم پاسخگوی بسیاری از شبهات وهابیان بر عقاید شیعیان خواهد بود.

الصواعِقُ الالهیه فی الرَدِ علی الوهابیه، شیخ سلیمان بن عبدالوهاب النجدی، به کوشش حسین حلمی بن سعید استانبولی، الطبع الثانی ( افست)، ایشیق، استانبول، 1396 ق/ 1976 م.

 

3asar1.gif

 

وقتی محمد بن عبدالوهاب عقاید خود را ابراز کرد و به نشر آن پرداخت، عده ای از علمای بزرگ اهل سنت به مخالفت با عقاید وی پرداختند و دسته ای در نوشته های خویش به رد نظریات وی روی آوردند. کتاب الصواعق الالهیه که چاپ دوم آن به صورت افست در سال 1976 منتشر شده است، اولین کتاب در رد عقاید وهابیت می باشد و از جایگاه خاصی در شناخت این فرقه برخوردار است. البته گفتنی است این دسته از منابع دیدگاه مناسبی درباره تشیع ندارند، برای مثال نویسنده کتاب هر جا از عقاید شیعه بحث می نماید، شیعیان را روافض می نامد.

نویسنده بعد از حمد و ثنای الهی کلام خود را حدیث 72 فرقه آغاز می کند، سپس به مسئله امر به معروف و نهی از منکر پرداخته هدف خود را از نگارش کتاب امر به معروف و نهی از منکر عنوان می نماید. در ادامه به مبادی مختلف دینی مانند ناسخ و منسوخ، اجتهاد و غیره از دیدگاه اهل سنت به ویژه احمد بن حنبل و سایر علمای حنبلی به رد دیدگاههای محمد بن عبدالوهاب می پردازد. نویسنده کتاب درباره اعتقادات بردارش محمد بن عبدالوهاب می نویسد: امروز مردم مبلتا به کسی شده اند که منسوب است به کتاب و سنت و از علوم آنها استنباط می کند و ترسی ندارد از اینکه کسی با او مخالفت نماید و هر که با وی مخالف نماید از نظر او کافر شمرده می شود ... و در او یک صفت از صفات اهل اجتهاد نیست و به خدا قسم د راو یک دهم از این خصلت و صفات وجود ندارد، ولی در عین حال کلام او در میان عده کثیری از جاهلان و نادانان رواج یافته است (ص 4).

از جمله مطالب کتاب مسئله تکفیر مسلمانان است. چون در زمان نگارش کتاب وهابیان به شدت مخالفان خود را تفکیر و خونشان را هدر می دانستند، به طر نظر صحابه و خلفا درباره تکفیر مسلمانان پرداخته و در ادامه نظریات بنیانگذاران مذاهب اربعه را مطرح کرده و به رد دیدگاههای وهابیان پرداخته است.

شیخ سلیمان در رد عقاید برادرش در تکفیر مسلمانان می نویسد در زمان ائمه اسلام این مسائل وجود داشته است ، و لیکن کسی مرتکبین آن را کافر یا مرتد نداسته است . از دیگر مطالب کتاب که وهابیت به شدت علیه شیعه آن را عنوان می نمایند، طلب حاجت و زیارت قبر مطهر پیامبر (ص) است. وی در پاسخ به نظر محمد بن عبدالوهاب با بیان عقیده احمد بن حنبل دیدگاه وی را انکار می نماید. البته بایست یادآوری کرد نظر وی درباره زیارت قبور ائمه (ع) مانند امام علی (ع) و امام حسین (ع) با عقاید شیعه سازگار نیست، و لیکن از آن جهت که مخالفت دیدگاه وهابیان است حائز اهمیت بسیاری است ( ر.ک: س 36-37).

این کتاب از چند جهت حائز اهمیت می باشد، اول آنکه نویسنده آن از علمای حنبلی و از اهل سنت می باشد، دوم حضور وی در جریان حوادث که از نزدیک بسیاری از وقایع را درک نموده و نیز نسبت خانوادگی با محمد بن عبدالوهاب دارد، سومین دلیل اهمیت کتاب بدان جهت است که اولین ردیه بر عقاید وهابیان می باشد و اهمیت تاریخی بسیاری دارد.

فتنه الوهابیه، السید احمد بن زینی دَحلان، به کوشش حسین حلمی بن سعید استانبولی ، ایشیق ، استانبول، 1396 ق /1976م

 

 

این کتاب پیوست کتاب الصواعق الالهیه است و احمد بن زینی دحلان ( مفتی مکه) نگارنده آن و شامل سیزده صفحه می باشد. وی که در زمان شروع فعالیت وهابیان مفتی مکه بوده است، به بررسی روند ایجاد و گسترش وهابیت در زمان سلطان سلیمان سوم ( امپراتور عثمانی)، نحوه استیلای ایشان بر حرمین شریفین، آغاز درگیری شریف حسین با امپراتوری عثمانی، شروع حمله وهابیان به مناطق مختلف پرداخته است. در ادامه افکار و اندیشه های وهابیان را بررسی نموده و در رد آنها کوشیده است. این کتاب با وجود حجم اندک صفحاتِ آن از لحاظ اطلاعات تاریخی حائز اهمیت بسیاری می باشد.

رد وهابی، مفتی محمود بن مفتی عبدالغیور، به کوشش حسین حلمی بن سعید استانبولی، ایشیق، 1399 ق /1979م.

 

3asar2.gif

 

این کتاب که مسمّی به حجت الاسلام می باشد، نخستین بار در سال 1264 ق به چاپ رسیده و در سال 1399 ق چاپ افست آن به کوشش حسین حلمی منتشر شده است. اصل کتاب شامل هفت فصل و به زبان عربی و فارسی است و به همت مفتی محمود بن عبدالغیور تحریر یافته است.

نویسنده هر جا به نقل قول دیگران پرداخته، عین متن عربی را آورده است و توضیحات خود را به فارسی نوشته است. فصل اول کتاب در جواز تقلید است. در این فصل نویسنده به نقد و بررسی آرای علمای اهل سنت درباره تقلید پرداخته و سعی در تحکیم بنیان اعتقادات اهل سنت نموده است. فصل دوم درباره انحصار تقلید از مجتهدین می باشد. در این قسمت بعد از تعریف مجتهد و فقیه از دیدگاه اهل سنت نظریات هریک را بررسی می کند. فصل سوم در انحصار تقلید در مذاهب اربعه است و فصل چهارم در وجوب تعیین مذهب واحد از مذاهب اربعه نام دارد. فصل پنجم اختصاص به مذهب ابوحنیفه دارد.

وی در این فصل به مزایای فقه حنفی نسبت به سایر مذاهب پرداخته است. فصل ششم کتاب در فضائل قرآن و فصل هفتم در کرامات اولیا و مناقب پیران است . در این قسمت نظر عرفا درباره طلب حاجت را ذکر نموده و به رد نظر محمد بن عبدالوهاب درباره استمداد از قبور بزرگان پرداخته است.

وی در آغاز فعالیت وهابیان می نویسد: بعد از مدت ها که آتش اختلافات بین اهل سنت نسبتاً فروکش کرده بود، در سال 1200 ق عناد عبدالوهاب نجدی که از شومیت آن مخبر صادق خبر داده بود ملتهب و مشتعل گردید. سلطان روم و مصر عساکر فتح مآثر خود را مامور ساخته عبدالوهاب را معه اتباع و خدامش که لشکر عظیم بودند علف سیوف کرده در زاویه خمول گمنامی متعدم فرمودند ( ص23).

از بخش های جالبِ کتاب تاریخچه و روندِ آغاز تبلیغات وهابیت در شبهه قاره هند است که امروزه به شدت این تبلیغات افزوده شده و در حوادث سال های اخیر در منطقه و جهان اسلام تاثیرات پنهان و آشکار چندی بر جای نهاده است. در آخر این کتاب حاشیه الصحطاوی علی الدُر المختار چاپ شده است.

معرفی برخی ردیه های چاپی در ترکیه در خصوص وهابیت:

1.  اصول الاربعه فی تردید الوهابیه، 1975، 128 ص .

2.  علماء المسلمین و وهابیون، 1973، 163 ص.

3.  المنحه الوهبیه فی رد الوهابیه، 1973، 160 ص.

4.  الدرر السنیه فی الرد علی الوهابیه، 1975.

5. ضلالات الوهابیین ببحث التلقین اوراق البغدادیه فی الحوادث النجدیه، 1976، 69 ص.

6.  الاصول الاربعه فی تردید الوهابیه، 1975، 121 ص.

7.  کتاب السنّی فی رد الوهابی ( بلسان مَلَیالَم)، 1976، 80 ص.

محمد رضائی

 

 


نوشته شده در   دوشنبه 9 دي 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode