ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 دي 1387     |     کد : 1666

عالم وهابی: سجده بعد از گل حرام است!

گرچه صدور فتاواي خنده‌دار از سوي علماي فرقه وهابيت سابقه دارد اما آل الشيخ در حال ربودن گوي اين ميدان از همگنان خويش است...

عالم وهابی: سجده بعد از گل حرام است!

گرچه صدور فتاواي خنده‌دار از سوي علماي فرقه وهابيت سابقه دارد اما آل الشيخ در حال ربودن گوي اين ميدان از همگنان خويش است ؛ تا جايي كه هم‌اكنون استنباطات و استدلالات فوتباليست‌ها نيز بر نظرات وي برتري يافته است!!
به گزارش "جهان" به نقل از ابنا تعدادي از فوتبالیست‌های ليگ فوتبال عربستان سعودی با بي‌توجهي به فتوای جديد و مضحك «عبدالعزیز بن عبدالله آل ‌الشیخ» مفتی عام كشور عربستان سعودی و رئیس "هیئت علماي بزرگ" اين كشور، پس از به ثمر رساندن گل، سجده شكر به جاي آوردند. عبدالعزیز آل‌الشیخ عالم وهابي، در فتوايي كه روز
۲۴ ماه می جاری منتشر شد آورده است: «انسان هنگامی می‌تواند سجده شکر به جاي آورد که نعمت خدا را بر خود ببیند اما من در فوتبال و پیروزی‌های آن هیچ فایده و منفعتی نمی‌بینم... کسی که می‌خواهد خدا را به یاد آورد بهتر است که در درون خود، خداوند را ياد كند. ذکر و یاد درونی بهتر از اظهار و اعلام آن است» !!
اين در حالي است كه ابراز احساسات ديني و مذهبي چندي است در ورزشگاه‌ها و بين ورزشكاران رشته‌هاي مختلف ورزشي باب شده و تأثيرات تبليغي زيادي بر جاي نهاده است. يك از اين ابراز احساسات نمادين، سجده شكر پس از برد است.
اما در عكس‌العمل نسبت به اين فتوا، تعدادي از بازيكنان فوتبال سعودي پس از زدن گل یا سوت پايان و اعلام پیروزیی نهایی، سجده شکر كردند و آن را تعبیری از شکرگزاری خود به درگاه خداوند متعال دانستند.
در میان اين بازيكنان معترض، «علاء كويكبي» مهاجم و كاپيتان تیم "الوحدة" و عضو تیم ملی این کشور نيز به چشم می‌خورد.
كويكبي در مصاحبه اختصاصی با پایگاه اینترنتی "اسلام آنلاین" در دفاع از عمل خود و هم‌بازيانش گفت: «سجده شکر در زمین فوتبال، برترین و بهترین تعبیر از شادی و نيز رساندن پیامی مهم است ؛ پيام عبادت و تقرب به حق تعالی است.»
علاء کویکبی ادامه داد: «بهتر آن است که بازیکنان مسلمان در هنگام پيروزي، سجده شکر به جاي آورند نه اينكه مثل فوتبالیستهای دیگر برقصند یا حرکات فوتبالیست‌های غربی را تقلید کنند. سجده عملي اسلامي است درحالیکه تقلید حرکات و اعمال بازيكنان غربي، مخالف شریعت اسلام و شبیه‌نمودن خود به آنان است».
علاء افزود: «اين كار بمثابه‌ دعوت به سوي خداوند نيز هست چرا كه شايد يك دو نفر از تماشاگران ـ مخصوصا آنها كه از خدا دور شده‌اند ـ تحت تأثير قرار بگيرند»
وي سپس خاطره‌ي شيرين خود از اين حركت را اينگونه بيان مي‌كند: «در جام جهاني 2006 كه در كشور آلمان بازي مي‌كرديم من و هم‌بازيانم پس از يكي از گل‌ها سجده كرديم . بعدها يكي از خانم‌هاي تماشاگر اعلام كرد "به نظر من بهترين و زيباترين صحنه‌ي اين جام جهاني سجده‌ي شكر بازيكنان تيم عربستان بود و من آرزو كردم كه اي‌كاش اين تيم برنده جام شود".»
كويكبي همچنين با انتقاد از اينگونه فتاوا گفت: «در برهه اخير انواع شادي‌ها و حركات زيادي در استاديوم‌ها بين بازيكنان ديده مي‌شود. برخي از اين حركات ناپسند و غيرقابل قبول هستند اما هيچكس از آنها انتقاد نمي‌كند و متعرض آنان نمي‌شود؛ اما چرا اكنون كه بسياري از بازيكنان سعودي شادي خود را با سجده شكر ابراز مي‌كنند انتقادات زيادي را شاهد هستند»؟!
«منصور النجعي» دروازه‌بان باشگاه "الأهلي" نيز با نظر علاء موافق است و مي‌افزايد: «سجده شكر بهترين نوع ابراز شادي در زمين‌هاي ورزشي است و از حركات ديگر كه ممكن است آثار سوئي بر تماشاگران جوان و حتي اطفال بگذارد برتري دارد».
وي با اشاره به فتواي عجيب آل‌الشيخ (كه: انسان هنگامی می‌تواند سجده شکر به جاي آورد که نعمت خدا را بر خود ببیند اما من در فوتبال و پیروزی‌های آن هیچ فایده و منفعتی نمی‌بینم...) مي‌گويد: «آيا هنگامي كه يك فوتباليست گلي به ثمر مي‌رساند و مستوجب پاداش مي‌شود در واقع نعمتي از سوي خدا به وي نرسيده است تا شكرگذار باشد؟ و چه شكري بهتر از آن‌كه در همان وقت سر به آستان خداوند بسايد؟»
گرچه صدور فتاواي خنده‌دار از سوي باصطلاح عالمان فرقه وهابيت سابقه دارد اما آل الشيخ در حال ربودن گوي اين ميدان از همگنان خويش است ؛ تا جايي كه هم‌اكنون استنباطات و استدلالات فوتباليست‌ها نيز بر نظرات او برتري يافته است!!
وي چند روز پيش نيز در حملاتی تند، به انتقاد از "حزب الله" پرداخته و مقاومت اسلامي لبنان را به تلاش برای تسهیل ورود یهودیان و دولتهای بزرگ به کشورهای اسلامی متهم کرده بود!! شیخ که در "دانشگاه آل سعود ریاض" سخن می‌گفت مطابق روش وهابیت که همه مسلمانان غیر از خود را کافر می‌دانند گفته بود: «کسانی در لبنان شعار اسلام سر می‌دهند که اسلام از آنها بری است»!
گفتنی است در جریان جنگ 33 روزه حزب الله با اسراییل هم یک مفتی وهابی به نام «عبدالله بن جبرین» دعا برای پیروزی حزب الله را حرام اعلام کرده بود!!


نوشته شده در   شنبه 7 دي 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode