ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 2 آبان 1389     |     کد : 10667

عبد الرحمن البراک؛ بی حجاب شدن زنان مقابل یکدیگر نیز حرام است!

شيخ برّاک یکی از مفتی های سعودی ،سابقا فتوایی مبنی بر تکفير کساني داد که اختلاطي که به حرام کشيده نشود را حلال بدانند".

 شيخ برّاک یکی از مفتی های سعودی ،سابقا فتوایی مبنی بر تکفير کساني داد که اختلاطي که به حرام کشيده نشود را حلال بدانند". همچنين وي در سال 2008 دو نويسنده سعودي «عبدالله بن بجاد العتيبي» و «يوسف ابالخيل» را کافر ناميده بود و درخواست محاکمه آنها را به اتهام ارتداد کرده بود.
به گزارش ادیان نیوز، شيخ «عبدالرحمن البرّاک» استاد سابق عقيده اسلامی در دانشگاه "امام محمد بن سعود" در رياض به يک زن سؤال کننده خود نصيحت کرد که صورت و گردن خود را در برابر زنان در اجتماعات عروسي و محافل زنانه و مدارس آشکار نکند.
وی به حرف و حدیث های به وجود آمده علیه فتاوايش که جنجال گسترده اي را در سطح رسانه اي به وجود آورده، اشاره کرد و روزنامه نگاران را سربازان شيطان خواند.
این مفتی سرشناس سعودی پس از نصيحت به خانم سؤال کننده گفت: "سربازان شيطان" روزنامه نگارانی هستند که به حکم پوشش راضي نيستند و مردم را بر ضد آن مي شورانند.
وی به سؤال کننده گفت: در محافل زنانه مانند عروسي ها و مدارس صورت و گردنت را نیز بپوشان، زيرا آشکار ساختن اين ها ورودي شيطان است و اگر نظام مدارس لباس پوشاننده را اجبار نکنند، هتک حرمت کرده اند.
قابل ذکر است که «عبدالرحمن البرّاک» بازگذاشتن صورت و مو نزد نزديکان زن در مجالس کوچک را ممنوع ندانسته است.
اخيراً او در يکي از دروس ديني خود در رياض گفت: به خواهران صالحه نصيحت مي کنم در برابر اين عادت مقاومت کنند و به مخالفت با آن برخيزند و به پوشيدن روسري بر سرشان برگردند، حتي در مجالس عروسي و مدارس. اگر آنها اين کار را کردند، بي شک سربازان شيطان از روزنامه نگاران بر ضد اين رويکرد دست می کشند چون از حکم پوشش رضايت ندارند.
در همین حال، شيخ «عيسي الغيث» قاضي دادگاه جزائي رياض از آنچه شيخ برّاک بر زبان آورده و روزنامه نگاران را سربازان شيطان خوانده، ‌ انتقاد کرد و به روزنامه الحياة گفت: جايز نيست که ما بين خود تهمت رد و بدل کنيم و مردم را بر عليه يکديگر تحريک کنيم، بلکه بايد نسبت به ديگران حسن ظنّ داشته باشيم، هرچند که با نظرات ما مخالف بودند.
وي بسياري از روزنامه نگاران را افردي دانست که عمل شرعي بزرگي انجام مي دهند و بسياري از تلاش هاي آنها در واقع ارزيابي کارهاي ماست، ولي ارزيابي تنها منحصر به يک وجه نمي شود، در حالي که ديگر عرصه ها فروگذاشته شود.
شيخ الغيث به برهه اخير اشاره کرد که طي آن شاهديم برخي افراد به سهولت انواع تهمت ها را به ديگران بار مي کنند؛ تهمت هايي چون نفاق، بدعت، شهوت، ايجاد شبهه، فسق و به همين ترتيب کفر و زير سؤال بردن اين و آن و ديگر اصطلاحاتي که خيلي جاها تکرار مي شود خصوصاً در اينترنت...
او بر ضرورت ارشاد اين قبيل افراد توسط طلاّب علوم ديني تأکيد کرد و گفت: به اين افراد بايد آگاهي داد که اين روش، روشي خطرساز و حرام است، و جايز نيست که چنين کلماتي را به ديگران اطلاق کرد زيرا پيامدهاي دنيايي و آخرتي دارد.
وي افزود: بر عکس، ما اکنون نياز داريم کساني که به سهولت به ديگران تهمت مي زنند، مورد سؤال و بازخواست قرار دهيم. وي بر "جايز بودن نماياندن صورت و گردن زن در برابر زنان" تأکيد کرد، زيرا دليلي بر حرام بودن آن وجود ندارد و گفت: "کسي که خلاف اين را بگويد بايد دليل بياورد".
گفتنی است سخن او در محافل رسانه اي بازتاب هاي متفاوتي داشته است. نويسنده اي به نام «محمد عبداللطيف آل الشيخ» اطلاق "سربازان شيطان" به روزنامه نگاران را مصداق در دايره تنگ نظري و سختگيري بر مردم دانست، گويي اسلام و تساهل نقيض هم هستند.
وي خطاب به روزنامه الحياة گفت: شيخ برّاک شهرت و جايگاه قابل ذکري ندارد، جز اينکه افراطيون او را امام و پيشواي خود قرار داده اند و به همين خاطر او چيزهايي مي گويد که پيشينيان هم نگفته اند. سخن او در رابطه با توصيف نويسندگان و روزنامه نگاراني که با او اختلاف نظر دارند، که آنها "سربازان شيطان" هستند، دلالات بر افق نگاه تنگ او و دوري اش از تساهل اسلامي دارد". آل الشيخ اين فتوا را اوج اغراق در افراطي گري و تندروي و تعصب ورزي دانست، چنان که مثل چنين فتواهايي را قبلاً هم داده بود.
شايان ذکر است که شيخ برّاک سابقا فتوایی مبنی بر تکفير کساني داد که اختلاطي که به حرام کشيده نشود را حلال بدانند". همچنين وي در سال 2008 دو نويسنده سعودي «عبدالله بن بجاد العتيبي» و «يوسف ابالخيل» را کافر ناميده بود و درخواست محاکمه آنها را به اتهام ارتداد کرده بود./شیعه آنلاین


نوشته شده در   يکشنبه 2 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode