ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 28 فروردين 1403
سه شنبه 28 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 دي 1397     |     کد : 186286

کنگره علمی و هنری میرعلی تبریزی برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری کنگره علمی و هنری میرعلی تبریزی - واضع خط نستعلیق - در تبریز خبر داد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری کنگره علمی و هنری میرعلی تبریزی - واضع خط نستعلیق - در تبریز خبر داد . 
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمد محمدپور گفت: در راستای ارج نهادن به مقام شامخ مبدع خط نستعلیق و آشنایی نسل جوان با گنجینه های ارزشمند و مفاخر هنری که از سرمایه های ملی و معنوی کشور هستند کنگره علمی و هنری میرعلی تبریزی - واضع خط نستعلیق - در تبریز برگزار می‌شود . 
  
وی، هدف از برگزاری این کنگره را اشاعه و ترویج هنر خوشنویسی و فرهنگ اسلامی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری، ایجاد انگیزه و رقابت سازنده بین هنرمندان، تبادل تجربیات مفید و ارزنده بین خوشنویسان کشور، ایجاد زمینه برای علاقه‌مندی جوانان به  هنر، ارج گذاری به مفاخر و هنرمندان و شناسایی و معرفی استعدادهای هنری در این عرصه عنوان کرد . 
  
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد:‌ کنگره یاد شده در دو بخش علمی و هنری برگزار می‌شود که بخش علمی پذیرای مقالات علمی در قالب محورهایی شامل؛ میرعلی تبریزی واضع خط نستعلیق و شاگردان و رهروان او، خط نستعلیق و هویت ایرانی – اسلامی، تبریز خاستگاه خط نستعلیق و بزرگان نستعلیق نویس تأثیرگذار تبریزی، مفاخر نستعلیق نویس ایران و جهان، زیبائی شناسی خط نستعلیق و خوشنویسی مکتب تبریز است . 
  
وی افزود: همچنین در بخش مقالات علمی، هر شرکت کننده مجاز به ارسال حداکثر دو مقاله  بوده و  مقالات بایستی دارای چکیده، مقدمه، متن و نتیجه گیری باشد و مرجع نویسی درون متن و فهرست منابع به صورت علمی درج شده باشد . 
  
محمدپور، آخرین مهلت دریافت مقالات را بیستم بهمن‌ماه سال جاری عنوان کرد و گفت: علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا تاریخ یاد شده از طریق سایت انجمن به آدرس www.miralitabrizi.ir    ارسال نمایند . 
  
وی گفت: بخش هنری این کنگره شامل  بخش رقابتی و  بخش کارگاهی است، که بخش رقابتی شامل دریافت آثار منظوم و منثور خوشنویسی به خط زیبای نستعلیق و نقاشی خط  در مورد اشعار و مطالبی است که در رابطه با میرعلی تبریزی سروده و گفته شده است و بخش کارگاهی به صورت دعوتی و با حضور هنرمندان خوشنویس دارای مدرک فوق ممتاز و ممتاز داخل استان برگزار خواهد شد . 
  
وی با اشاره به شرایط ارسال اثر به بخش رقابتی،‌تصریح کرد:‌ شرکت در جشنواره با ثبت نام و ارسال حداکثر ٣ اثر از طریق پایگاه اینترنتی WWW.miralitabrizi.ir خواهد بود و فایل آثار می بایست با فرمت jpg و حداکثر ١ تا ٣ مگابایت و ابعاد آثار با احتساب پاسپارتو ٥٠*٣٥ ، ٧٠*٥٠ ، ٧٠*١٠٠ باشد . 
  
براساس این گزارش؛ کنگره علمی و هنری میرعلی تبریزی فروردین ماه ٩٨ در تبریز برگزار خواهد شد . 
  
گفتنی است میرعلی تبریزی(درگذشت ٨٥٠ هـ . ق) با لقب قدوه الکُتّاب به معنی پیشگام خوشنویسان فرزند میرعلی سلطانی، از خوشنویسان بنام اسلامی و از مفاخر خوشنویسی ایرانی در سده های هشتم و نهم هجری است . 
  
میرعلی تبریزی بزرگ ترین خوشنویس عصر امیرتیمور گورکانی و پسرش شاهرخ تیموری است؛ وی واضع و مبدع خط زیبای نستعلیق می باشد. تذکره‌های بسیار درباره او قلم فرسایی کرده اند، از جمله در مجالس المومنین او را مردی فاضل می دانند و در مرآه العالم او را از دانایان ادب و دانش به حساب آورده اند . 
  
میرعلی تبریزی مورد ستایش هنرمندان بزرگی قرار گرفته است از آن جمله: میرزا سنگلاخ، هفت قلم را به میرعلی نسبت می دهد و می گوید از ترکیب خط نسخ و تعلیق خط جدید نستعلیق را به وجود آورد.صاحب «خلاصه التواریخ» می گوید او جمیع خطوط را منسوخ کرد.میرعلی هروی در رساله«مداد الخط» خود می گوید که میرعلی تبریزی خط نستعلیق را ابداع کرد.در «گلستان هنر» آمده است که میرعلی خط نستعلیق را وضع نمود و به پسر خود تعلیم داد.سلطانعلی مشهدی ملقب به سلطان الخطاطین در منظومه ای گفته است : 
  
نسخ تعلیق گر خفی و جلی است       واضع الاصل خواجه میرعلی است 
  
تا که بوده است عالم و آدم               هرگز این خط نبوده در عالم 
  
وضع فرموده او به ذهن دقیق               از خط نسخ و ز خط تعلیق 
  
نی کلکش از آن شکر ریز است          که اصلش از خاک پاک تبریز است 
  
فرزند برومند استاد میرعلی تبریزی به نام عبدالله، ایرادات خط پدر را برطرف کرده و خط نستعلیق را به اوج می رساند و پس از پدر نیز با پرورش شاگردانی که از سرشناس ترین خوشنویسان ایرانند، "عروس خطوط اسلامی" را جاودانه می کند .


نوشته شده در   پنجشنبه 20 دي 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode