ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 آبان 1397     |     کد : 185686

به میزبانی تبریزصورت می‌گیرد

آغاز به‌کارکنگره بین‌المللی نظامی گنجوی با حضور 14 میهمان خارجی

گنگره بین‌المللی نظامی گنجوی با حضورمیهمانان خارجی و شخصیت‌های برجسته نظامی شناس کشورمان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.


گنگره بین‌المللی نظامی گنجوی با حضورمیهمانان خارجی و شخصیت‌های برجسته نظامی شناس کشورمان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

ابراهیم  اقبالی دبیر علمی گنگره نظامی گنجوی در دانشگاه تبریز امروز در این خصوص و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: کنگره بین‌المللی نظامی گنجوی با حضور 14 میهمان خارجی از کشورهای بنگلادش، ترکیه و جمهوری آذربایجان و شخصیت‌های برجسته نظامی‌شناس کشور در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به روند مقالات ارسال شده به دبیرخانه این کنگره افزود: با اعلام فراخوان برگزاری این کنگره بیش از 80 چکیده مقاله و بیش از 60 مقاله کامل به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که از این تعداد بیش از 30 مقاله به چاپ رسیده و 18 مقاله نیز در قالب سخنرانی در طول برگزاری این کنگره ارائه خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، تصریح کرد: در این کنگره از میان 83 مقاله رسیده به دبیرخانه، 18 مقاله ارائه می‌شود که 10 مقاله داخلی و هشت مقاله از نویسندگان خارجی است.

وی، همچنین رونمایی از کتاب «حکمت، عرفان و اخلاق در آثار نظامی گنجوی» نوشتۀ مرحوم علامه محمدتقی جعفری در حاشیۀ برگزاری این کنگره خبر داد و بیان کرد: این کتاب به زبان ترکی آذربایجانی با الفبای لاتینیِ آذری به زیور طبع آراسته شده و در چاپ آن رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان و دانشگاه تبریز مشارکت داشته‌اند.

رونمایی از کتیبۀ نفیسِ حاویِ اشعار نظامی گنجوی

اقبالی ادامه داد: دیگر برنامۀ جنبی این کنگره، رونمایی از کتیبۀ نفیسِ حاویِ دو بیت از اشعار نظامی گنجوی برای نصب در دانشگاه تبریز است که توسط موسسه خیریۀ بین‌المللی اندیشۀ ماندگار اصفهان تهیه و ارسال شده است.

دبیر علمی این کنگره همچنین با بیان اینکه نظامی گنجوی در ردیف پنج شاعر شهیر کشورمان قرار دارد، اظهار داشت: نام نظامی گنجوی در کنار شاعران بزرگی همچون حافظ، سعدی، مولوی و فردوسی جای دارد و این کنگره به دنبال معرفی این شاعر بزرگ است.

وی با بیان اینکه درک بیشتر آثار نظامی گنجوی نیازمند شرح و تفسیر است و در زمان حاضر با شرح‌های متکثر و متعدد که بر آثار نظامی نوشته شده، مواجهیم، یادآور شد: تاکنون نسخۀ منقّح، تمیز و سرراست از شرح بر آثار نظامی نداریم، ولی امیدواریم کنگره تبریز گامی برای تحقق این مهم باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تصریح کرد: از سوی دیگر آثار نظامی گنجوی به رغم ارزشمند بودن، به شهرتی که لایق او باشد، دست نیافته است. کنگره تبریز درصدد است مقدمه‌ای برای شناساندن آثار منثور و منظوم این شاعر توانمند باشد.

اقبالی، با طرح این مطلب که بیشترین بخش از شهرت شعرایی نظیر سعدی و حافظ، اقبال خوانندگان و هنرمندان موسیقی به اشعار این شاعران است، گفت: غالباً نظامی گنجوی با منظومه‌های بلندبالایش شناخته می‌شود. کنگره تبریز در نظر دارد غزل‌های نظامی را احیا کند و این آثار را بین عموم مردم ببرد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی نظامی گنجوی خاطرنشان کرد: همزمان با ایام برگزاری این گنگره، مجمع تازه تاسیس تحقیقاتیِ نظامی‌شناسی در تبریز شروع به فعالیت خواهد کرد.

گزارش فارس حاکی است، گنگره بین‌المللی نظامی گنجوی با حضور 14 میهمان خارجی از کشورهای بنگلادش، ترکیه و جمهوری آذربایجان و شخصیت‌های برجسته نظامی‌شناس کشورمان در روزهای 21 و 22 آبان‌ماه سا‌ جاری  به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

 دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۶ با تاسیس دو دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی و بیش از 24 هزار  نفر دانشجو و ... به عنوان یکی از دانشگاه های جامع و برتر کشور مطرح است.


نوشته شده در   دوشنبه 21 آبان 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode