ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 31 تير 1397     |     کد : 184409

همایش بین‌المللی "تبریز و انقلاب مشروطه ایران" برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی "تبریز و انقلاب مشروطه ایران" در ۱۸ محور علمی و تخصصی با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی ۱۴ مرداد ماه سال‌جاری در تالار شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار می‌شود.


همایش بین‌المللی "تبریز و انقلاب مشروطه ایران" در ۱۸ محور علمی و تخصصی با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی ۱۴ مرداد ماه سال‌جاری در تالار شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، دبیر کمیته اجرایی این همایش در نشست خبری گفت: این همایش بین‌المللی به همت سازمان بسیج فرهنگیان استان، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، مشارکت فعال سازمان جهاد دانشگاهی، اداره کل آموزش و پرورش استان، شهرداری تبریز، معاونت فرهنگی سپاه و دانشگاه و مراکز فرهنگی فعال استان برگزار می‌شود.
 
مسلم اورنگی با اشاره به نقش فعال تبریز و آذربایجان در انقلاب مشروطه و پیشرو بودن تبریز در موضوعات تاریخی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: برگزاری چنین همایش‌ها و برنامه‌هایی در مورد نقش تبریز در مشروطیت باعث می‌شود که این موضوع به شکل صحیح و درست به نسل جدید و نسل‌های آتی منتقل شود.
 
وی تاکید کرد: در برگزاری این همایش بین‌المللی سعی شده علاوه بر خروجی و بار علمی همایش، هم افزایی بین نهادها و دانشگاه‌های استان انجام شود و همچنین سخنرانان مهم و برجسته‌ی کشوری  با مشارکت سازمان یونسکو در ایران، در این همایش شرکت می‌کنند تا بتوانیم نقش تبریز را در جریان مشروطه برجسته کنیم.
 
وی نقش تبریز را در جریان‌های تاریخی بی‌بدیل و فوق العاده دانست و گفت: این موضوعات نشان می‌دهد که مردم تبریز و خطه‌ی آذربایجان، مردمی پیش رو هستند.
 
رییس سازمان بسیج فرهنگیان استان نقش علمای تبریز در حرکت‌های مردمی را بسیار پررنگ دانست و افزود: اکنون نیز حضور حجت‌الاسلام آل‌هاشم در استان الگوی عملی مناسبی برای سایرها استان‌ها بوده و این حرکت‌ها باید در مراکز علمی بررسی علمی شده و به عنوان اسناد علمی برای آیندگان حفظ شوند.

دبیر کمیته علمی این همایش نیز در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان، اظهار کرد: مشروطیت و حرکت مشروطه‌خواهی از جمله نقاط عطف و تحول در تاریخ معاصر ایران بوده است که تبریز و آذربایجان نقش بی‌بدیلی در پیروزی آن دارد.
 
احسان شاکری با اشاره به اهداف برگزاری این همایش بیان کرد: ضرورت و نیاز به بازخوانی و تامل در مشروطیت از جمله اهداف ما از این همایش بوده و این ضرورت همواره وجود دارد.
 
وی بررسی و تحلیل به نگاه اصیلی  جریان مشروطه را از جمله اهداف مهم این همایش دانست و گفت: بررسی این نگاه اصیل ضرورت دارد؛ چرا که در برخی از موارد در رابطه با مشروطیت تبریز یک سری انحرافات تفسیر و تفهیم شده و به عنوان یک حرکت سکولار غیر ملی و جدای از نگاه اصیل خود مطرح می‌شود؛ در حالی که در نگاه اصیل موجود، مشروطه‌خواهی در تبریز یک حرکت دینی، اعتقادی و ملی بود.
 
وی تقارن این همایش با تبریز ۲۰۱۸ را از جمله اهداف این همایش در راستای معرفی تبریز و بررسی نقش تاریخی آن دانست و گفت: نقش بی‌بدیل تبریز در مشروطیت، یکی از شناسنامه‌های تاریخی و فرهنگی تبریز است و جا دارد که این نقش از بعد علمی و پژوهشی در سطح بین‌المللی شناسانده شود.
 
دبیر کمیته علمی همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه، ارتباط ایجاد شده بین دانشگاه و آموزش و پرورش را از دیگر اهداف این همایش در راستای شناسایی و معرفی بیشتر نقش تبریز در جریان مشروطیت دانست و افزود: این همایش دارای چهار کمیته علمی، اجرایی، اطلاع‌رسانی و هنری شکل گرفته و ۲۵ تن از اساتید کشوری و منطقه‌ای به عنوان اعضای کمیته علمی در نظر گرفته شده‌اند.
 
وی با اشاره به این‌که ۲۵۰ محور برای این همایش پیشنهاد شده بود، بیان کرد: نهایتا ۱۸ محور برای این همایش درنظر گرفته شد و فراخوان عمومی و سفارشی نیز به اساتید و علاقه‌مندان این حوزه ارسال شد.
 
وی مجموع مقالات واصله به دبیرخانه جشنواره را ۱۸۶ مورد چکیده مقاله و اصل مقاله برشمرد و گفت: قریب به ۷۰ مقاله بطور خاص به "مشروطیت تبریز" مربوط می‌شد که مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته و در نتیجه ۲۵ مقاله برگزیده شد که در قالب کتاب همایش چاپ می‌شود.
 
شاکری با بیان این‌که پنج عنوان از مقالات خارجی بوده و از قفقاز، ترکیه و آذربایجان ارسال شده است، گفت: مقالات به صورت سخنرانی در روز همایش ارائه می‌شوند.
 
وی بیان کرد: روزنامه فرهیختگان هم ویژه‌نامه‌ای در روز همایش ترتیب داده و همچنین در صفحات مختلف به این همایش بین‌المللی پرداخت می‌کند.
 
گفتنی است، تبریز مشروطه خواهی ایرانیان و نظام اعتقادی و سیاسی شیعه، تبریز و زمینه‌های فکری و نظری مشروطه خواهی در ایران، هنر، معماری و فضاهای شهری و ادبیات در مکتب تبریز، تبریز و آینده مشروطه خواهی ایرانیان، جامعه شناسی سیاسی و اقتصادی تبریز در عصر مشروطه خواهی، تبریز انقلاب مشروطه و تکوین دولت مدرن و نهادهای جدید سیاسی در ایران، تبریز انقلاب مشروطه و تبادلات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی، مکتب تبریز و خود آگاهی تاریخی ایرانیان و مساله نفوذ و انحراف در مشروطه خواهی تبریز از جمله محورهای این همایش است.
 
مشروطه خواهی تبریز و زایش حقوق مدنی و شهروندی در ایران، تبریز انقلاب مشروطه در نهضت مشروطیت ایران، رسائل سیاسی رجال آذربایجان و تبریز در مشروطیت، جایگاه تاریخی آذربایجان و تبریز قبل و بعد از مشروطه، مجادلات و مناقشات نظری درباره مکتب تبریز در حرکت مشروطه خواهی و نقش مشروطیت در پیدایش و جریان‌سازی هویت انقلاب اسلامی ایران، نقش زنان آذربایجان و تبریز در انقلاب مشروطه، آرمان شهر مشروطه در آثار نویسندگان آذربایجان و محورهای آزاد و مرتبط با عنوان همایش از دیگر محورهای همایش بین المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران است.

 


نوشته شده در   يکشنبه 31 تير 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode