ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 31 فروردين 1398     |     کد : 187530

وظیفه ما در عصر غیبت شناسایی وظایف و عمل به آنهاست

علی عباس آبادی، پژوهشگر علوم دینی گفت: ما نباید دنبال این باشیم که حضرت را ببینیم، بلکه باید دنبال این باید باشیم که بدانیم وظایف ما در دوران غیبت حضرت چیست و به آن را عمل کنیم.

علی عباس آبادی، پژوهشگر علوم دینی گفت: ما نباید دنبال این باشیم که حضرت را ببینیم، بلکه باید دنبال این باید باشیم که بدانیم وظایف ما در دوران غیبت حضرت چیست و به آن را عمل کنیم.

به گزارش خبرنگارمهر، امروز مطالب متعددی درباره مهدویت مطرح می‌شود، اما این مقداری مغفول می‌ماند که هرچند می‌شود امام زمان (عج) را دید و خیلی‌ها ایشان را دیدند، اما اگر کسی ادعا کرد که حضرت را می‌بیند و بعد هم به اثر این ادعا یک دنباله و عقبه اجتماعی به راه انداخت، قطعاً دروغگوست و باید او را تکذیب کرد. به مناسبت نیمه شعبان و با موضوع امکان ملاقات ولی‌عصر (عج) با علی عباس‌آبادی، پژوهشگر علوم دینی، تاریخ اسلام و مهدویت، گفتگویی داشتیم؛

عباس آبادی با بیان اینکه نیمه شعبان قبل از اینکه منسوب به ولادت امام زمان (ع) باشد یکی از شب‌های با عظمت و با برکت سال است، اظهار داشت: در برخی روایات از زمان حضرت موسی (ع) هست که این شب، شب مقدسی بوده است و حتی در بعضی از اقوال گفته‌اند نه به‌عنوان شب قدر، اما نازله ای از شب قدر در نیمه شعبان اتفاق می‌افتد که بعد با وجود مبارک امام زمان (ع) که سال ۲۵۵ ظاهراً در این شب شریف به دنیا آمدند، شرافت فوق العاده ای پیدا کرد این دو مناسبت با هم تقارن پیدا کرد.

این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: در روایاتی داریم که امام زمان (ع) در دورانی که غایب هستند، دائماً از احوال شیعیانشان و از احوال عالم باخبرند. به طور خاص از احوال دوستان و شیعیانشان خبر دارند و از آنها مراقبت می‌کنند. در کتاب احتجاج آمده و در آثار دیگر هم نقل شده است که در نامه‌ای که حضرت به شیخ مفید نوشتند، فرمودند: ما اینگونه نیست که از سرپرستی و مراقبت شما برکنار باشیم حواسمان به شما نباشد، ما دائماً حواسمان به شماست و اینگونه نیست که ما یاد شما را از خاطر ببریم و به یاد شما نباشیم. ما همیشه به یاد شما هستیم.

وی ادامه داد: ایشان نتیجه این مراقبت را چنین بیان فرمودند که اگر اینگونه نبود، بلا و مصیبت و دشمنان، شما را از بین می‌بردند و له می‌کردند. اگر شما هستید و حیات دارید و دشمنان بر شما غلبه پیدا نمی‌کنند، به دلیل این است که ما از شما مراقبت می‌کنیم و به یاد شما هستیم.

عباس آبادی گفت: در روایتی که در کتاب شریف غیبت نعمانی نقل شده است، امام صادق (ع) فرمودند: امامی از ما غیبت خواهد کرد و اینگونه نیست که در منطقه‌ای باشد که دست هیچکس به او نمی‌رسد. نه او بین اینها رفت و آمد می‌کند، در بازارها قدم می‌زند، وارد خانه‌هایشان می‌شود روی فرش آنها راه می‌رود، ولی کسی او را نمی‌شناسد، تا وقتی که خدا به آن آقا اجازه دهد که خویش را به مردم معرفی کند، همانطور که یوسف بعد از سال‌هایی که دور افتاده از برادرانش بود بار سوم خودش را به برادرانش معرفی کرد و گفت که من یوسف هستم.

وی ادامه داد: بنابراین امام زمان (ع) دائماً ناظر بر اعمال ما هستند، ما را می‌بینند، از دوستان خود مراقبت می‌کنند و به یاد آنها هستند، اما در مقابل آیا ما نیز چنین موقعیت و فرصتی برایمان هست. آیا ما هم خدمت حضرت (ع) می‌توانیم برسیم.

این پژوهشگر تاری اسلام اظهار داشت: مطلبی که هست اینکه واقعاً به تواتر ثابت شده است که خیلی خدمت حضرت رسیده‌اند و حضرت را ملاقات کرده‌اند. جاهای مختلف حکایات مختلفی نقل شده است، بسیاری از آنها هم آدم‌های بسیار محترم و معتبر و راستگویی هستند که اصلاً گمان نمی‌رود که دروغ گفته باشند؛ بنابراین معلوم می‌شود در عصر غیبت هم می‌توان به خدمت حضرت رسید و با ایشان ملاقات کرد.

وی اظهار داشت: اما نکته‌ای که هست اینکه در روایتی آمده است که وقتی نایب چهارم خواست از دنیا برود در دوران غیبت صغری پایان یافت و دیگر بنا بود دوران غیبت کبری فرا برسد نامه‌ای به او نوشتند. چون شیعیان آمدند و گفتند این بزرگوار یعنی علی بن محمد سموری در حال احتضار و از دنیا رفتن است اما وصی برای خود تعیین نمی‌کند که بعد از او نایب امام (ع) باشد و با امام زمان (ع) ارتباط داشته باشد. نامه و توقیعی از حضرت بیرون آورد که نشان داد حضرت نوشته بودند تو تا شش روز آینده از دنیا خواهی رفت. کارها را جمع و جور کن و دیگر هیچکس را بعد از خودت به عنوان جانشین قرار نده. آن غیبت کامل و آن غیبت کبری که باید اتفاق بیفتد زمانش رسیده است و اتفاق می‌افتد. بعد از اینکه خدا اذن داد ظهور اتفاق خواهد افتاد قبل از آن من ظهوری نخواهم داشت و آشکار نخواهم بود. ذیلش هم فرمودند بعدها بعضی سراغ شیعیان من خواهند آمد و خواهند گفت ما حضرت را می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم. فرمودند: قبل از نشانه‌های حتمی ظهور اگر کسی خروج کرد و گفت و ادعا کرد مرا می‌بیند و با من ارتباط دارد، بدانید او دروغگوست و تکذیبش کنید.

عباس آبادی خاطرنشان کرد: حالا نکته اینجاست که از یک طرف حضرت ما را می‌بیند و خیلی از شیعیان هم حضرت را می‌بینند و خدمت حضرت رسیدند، از طرف دیگر این روایت که هرکس ادعا کرد که مرا می‌بیند او را تکذیب کنید و بگویید دروغگوست چطور با هم جمع می‌شود؟

وی در پاسخ به این شبهه اظهار داشت: به نظر می‌آید این روایتی که حضرت فرمودند مربوط به کسانی است که ادعای بابیت و نیابت از حضرت می‌کنند یعنی می‌گویند ما با حضرت در ارتباطیم ما نایب حضرت هستیم و حضرت ما را فرستادند. در همه تاریخ افرادی اینچنین بودند و در زمان ما هم هستند کسانی که ادعا می‌کنند ما با حضرت ارتباط داریم و حضرت ما را فرستادند تا برای مثال زمینه را آماده کنیم که حضرت تشریف بیاورند. حضرت فرمودند اینها را تکذیب کنید و بگویید شما دروغ می‌گوئید. اما کسی اگر پنهانی و مخفیانه و به طور فردی این توفیق روزی او شد که خدمت حضرت برسد، این امر، کاملاً شدنی است و محال نیست.

وی ادامه داد: چنین شخصی نمی‌آید جار بزند و فریاد بزند و برای خودش دستگاهی باز کند و مردم را به خودش دعوت کند، نه بلکه اکثر اینها پنهانی و درگوشی گفتند و این امر بعد از مرگشان آشکار شد و این افراد، ادعایی نداشتند. اما اگر کسی ادعا کرد که با من در ارتباط است و من را می‌بیند و از طرف من مأموریت دارد وقتی دوران ظهور من فرا نرسیده و نشانه‌های حتمی ظهور آشکار نشده است- نشانه‌هایی مانند مثل خروج سفیانی یا مثل صیحه آسمانی در شب بیست و سوم رمضان- او را تکذیب کنید و بگویید که تو قطعاً دروغگویی!

عباس آبادی گفت: امروز مطالب متعددی درباره مهدویت مطرح می‌شود، اما این مقداری مغفول می‌ماند که از یک طرف حضرت را می‌شود دید و خیلی‌ها دیدند، هر چند ما نباید دنبال این باشیم که حضرت را ببینیم، بلکه باید دنبال این باید باشیم که بدانیم وظایف ما در دوران غیبت حضرت چیست و به آن را عمل کنیم. حضرت اگر صلاح دانستند ما را به ملاقات خودشان راه می‌دهند؛ اما از آن طرف ممکن است کسی حضرت را ببیند، اما اگر کسی ادعا کرد که حضرت را می‌بیند و بعد هم به اثر این ادعا یک دنباله و عقبه اجتماعی به راه انداخت و گروهی را با خودش همراه کرد و خواست بساطی راه بیندازد و ادعا کند که مأموریت خاص دارد، قطعاً دروغگوست و باید او را تکذیب کرد.

این محقق خاطرنشان کرد: متأسفانه در زمان ما هم چندین جریان هستند که همین ادعا را دارند و با تمسک به بعضی روایات که روایات ضعیفی هستند و با بد معنی کردن و جهت دار معنی کردن بعضی روایات دیگر و درکنارش با بعضی امور پنهانی و غیبی که خیلی‌ها از آنها می‌تواند از طرف شیاطین باشد، ادعاهای کذبی مطرح می‌کنند و خود را منسوب به امام زمان می‌کنند و مدعی می‌شوند امام زمان ما را فرستاده است و ما از طرف حضرت مأموریت داریم که چنین کنیم!

وی ادامه داد: اینان به مراجع تندی می‌کنند، به حوزه‌ها حمله و اهانت می‌کنند و آنها را تخطئه می‌کنند. به نظام و به رهبری و ولایت فقیه حمله می‌کنند. این گروه مشمول همین روایت حضرت هستند که می‌فرمایند اینها را تکذیب کنید، اینها دروغگو هستند و به ما افترا می‌بنند. این یکی از نکاتی است که در باب مسائل مهدویت خوب است که انسان همیشه به آن توجه داشته باشد تا در گیرودار این دام‌ها و بساط‌ها نیفتد.


برچسب ها
نوشته شده در   شنبه 31 فروردين 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode