ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 6 شهريور 1393     |     کد : 77194

پایه‌گذاری مکتب حدیثی قم با مهاجرت حضرت معصومه(س)

نویسنده کتاب «در عصمت» با بیان اینکه مهاجرت حضرت معصومه(س) برنامه‌ای از پیش تعیین شده بود، گفت: مهاجرت حضرت معصومه(س) پایه‌گذار مکتب حدیثی قم شد.

نویسنده کتاب «در عصمت» با بیان اینکه مهاجرت حضرت معصومه(س) برنامه‌ای از پیش تعیین شده بود، گفت: مهاجرت حضرت معصومه(س) پایه‌گذار مکتب حدیثی قم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اشرف عبدی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) اظهار کرد: حضرت معصومه(س) الگو برای همه به ویژه دختران است، زیرا پرورش یافته دامان عصمت و طهارت بود و از نور ائمه(ع) سیراب شد و اگرچه معصوم نبود، اما به درجه عصمت رسید.
وی با اشاره به مقام شفاعت آن حضرت و دلایل اثبات آن افزود: زیارتنامه آن حضرت از زبان امام رضا(ع) بیان شده است و ایشان در فرازهای پایانی زیارتنامه می‌فرمایند که «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة» یعنی یک امام معصوم از خواهر خویش درخواست شفاعت دارد.
شفاعت مستند به قرآن است
وی با بیان اینکه این عبارت یک جمله معمولی و عادی نیست اظهار کرد: این نشان از شان و جایگاه آن بانو و مقام شفاعت ایشان است که مستند و موید به قرآن و روایات است.
عبدی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) برای زنان الگوست، تصریح کرد: ما معتقد نیستیم که زنان باید در پستوی خانه‌ها باشند بلکه باید با شناخت شرایط زمان و مکان وقتی وارد عرصه اجتماعی شوند، مفید و موثر واقع شوند، همان طور که حرکت تاریخی حضرت معصومه(س) همیشه جاودانه است.
نویسنده کتاب «در عصمت» در ادامه به ذکر کرامتی از زبان آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی پرداخت و گفت: این کرامت را من مستقیما از زبان ایشان شنیده و ضبط کرده‌ام که وی فرمود من مدت‌ها در تامل و تفکر درباره آیه تطهیر بودم و شبهه وحدت سیاق این آیه و محل قرار گرفتن آن در آیات مربوط به زنان پیامبر(ص) که بسیاری از مفسران اهل سنت آن را مطرح کرده‌اند برایم حل نشده بود.
وی ادامه داد: ایشان فرمودند که با آقای اشراقی، داماد امام خمینی قرار گذاشتیم تا تحقیقی در این باره داشته باشیم، زیرا برای ایشان نیز مشکل حل نشده بود و حتی برخی بزرگان مانند سیدشرف‌الدین نیز در این باره دچار اشتباه شده و مطرح کرده بود که جای آیه تطهیر در اینجا نیست و عوض شده است.
مدیر پژوهش پژوهشکده علامه طباطبایی بیان کرد: این دیدگاه علامه شرف الدین خلاف اجماع مسلمین است که قرآن بدون هیچ اضافه و کاستی و بدون تحریف است.
کرامت حضرت معصومه از زبان آیت‌الله العظمی فاضل
وی افزود: آیت الله فاضل تاکید کردند که من می‌خواستم کتابی در این باره بنویسم اما دستم خالی بود و راهی جز توسل به حضرت معصومه(س) به ذهم نیامد به همین دلیل یک روز وضو گرفتم و خدمت ایشان رسیدم و عرض کردم عمه جان من دنبال پول و دنیا به اینجا نیامده‌ام بلکه آمده‌ام تا گره علمی مرا بازکنید و بعد از زیارت هم به منزل آمدم و از فردا که آقای اشراقی به منزل ما آمد برای تحقیق راه‌های علمی به رویم باز شد و این مشکل حل شد.
عبدی ادامه داد: آیت‌ الله فاضل فرمودند من در تحقیقات به این نتیجه رسیدم که خداوند در این آیات مسایلی را راجع به زنان پیامبر(ص) فرموده است و آنان را به شدت در مقابل گناهان عتاب کرده و فرموده اگر کار نیکی بکنید دوبرابر پاداش می‌بینید و اگر گناهی هم بکنید دوبرابر جزا خواهید داشت لذا دستورات تند و تیزی به آنان داده است و بعد آیه تطهیر را داخل پرانتز آورده تا حساب اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) را از زنان پیامبر(ص) جدا کند و با تاکید چندباره حکم قطعی بر پاکی آنان از هر رجس و پلیدی داده است.
چرایی قرار گرفتن آیه تطهیر در میان آیات مربوط به زنان پیامبر(ص)
وی گفت: از دید ایشان خداوند برای جلوگیری از توهم یکی بودن وضعیت اهل بیت(ع) با سایر مردم و حضرت زهرا با زنان پیامبر(ص) این آیه را در همین جا آورده است، لذا جای آیه با حکمت الهی در همینجا نهاده شده است.
وی تاکید کرد: این گفته برخی که اراده الهی بر پاکی اهل بیت(ع) تشریعی است، نیز صحت ندارد، زیرا اگر تشریعی بود، باید مخصوص همه افراد و زنان بود، لذا استثنا شدن اهل بیت و حضرت زهرا(س) معنایی نداشت. لذا از دید آیت‌الله فاضل این اراده تکوینی بوده است.
مهاجرت حضرت؛ پایه گذار مکتب حدیثی قم
نویسنده «در عصمت» به موضوع مهاجرت آن حضرت اشاره کرد و گفت: در اسلام، مهاجرت از اهمیت زیادی برخوردار است و لذا با وجود بعثت و ابلاغ ولایت و ... هجرت پیامبر مبدا تاریخ اسلام است. از این رو حضرت معصومه(س) نیز با وجود حاکمان جور عباسی در مدینه از آنجا مهاجرت کردند تا بتوانند آزادانه احکام اسلامی را ترویج کنند.
وی با بیان اینکه مهاجرت آن حضرت به قم از قبل در روایاتی از امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بیان شده است که نشانگر تدبیر اهل بیت(ع) بوده است، اظهار کرد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که برای خداوند حرمی است به نام مکه، برای پیامبر(ص) حرمی است به نام مدینه و تا آخر روایت که حرم ما اهل بیت(ع) در قم است و بانویی از تبار من در آنجا دفن می‌شود که هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.
عبدی بیان کرد: قبل از ولادت آن حضرت این ماموریت برای وی تعریف شده است و در سایه این مهاجرت بود که مکتب حدیثی قم رونق گرفت و حوزه علمیه ایجاد شد.
رونق حوزه قم؛ مدیون حضرت معصومه(س)
وی ادامه داد: با هدفگذاری ائمه(ع) حوزه علمیه قم ایجاد شد و رونق گرفت و با رونق مداوم در طول تاریخ تشیع به تدریج به مقطع انقلاب اسلامی نزدیک شد تا با پیروزی آن جهان متحول شود و امیدواریم به ظهور متصل شود.
وی در خاتمه تاکید کرد: هجرت حضرت معصومه(س) شبیه هجرت حضرت زینب(س) به صحرای کربلا بود تا پیام انقلاب امام حسین(ع) به گوش جهانیان در طول تاریخ برسد و ایشان نیز مهاجرت کرد تا پیام اهل بیت(ع) از طریق قم به دنیا برسد.


نوشته شده در   پنجشنبه 6 شهريور 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode