ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1388     |     کد : 2901

آوای توحید (نامه امام خمینی رحمه‏الله به گورباچف)

حضرت امام خمینی رحمه‏الله با بیشنی برخاسته از مکتب وحی، اقدام به نوشتن نامه‏ای پرمعنا و تاریخی خطاب به رهبری اتحاد جماهیر شوروی، گورباچف نمود. این نامه مهم و تاریخی، در راه ابلاغ ندای فطرت و پیام ...

آوای توحید

حضرت امام خمینی رحمه‏الله با بیشنی برخاسته از مکتب وحی، اقدام به نوشتن نامه‏ای پرمعنا و تاریخی خطاب به رهبری اتحاد جماهیر شوروی، گورباچف نمود. این نامه مهم و تاریخی، در راه ابلاغ ندای فطرت و پیام توحید، بیان غنی دین مبین اسلام و آمادگی حوزه‏های علمیه تشیع برای پاسخگویی به نیازهای فکری و اعتقادی نسل معاصر نگاشته شد. برقراری رابطه معنوی و ابراز هم‏دردی و حمایت از مسلمانان شوروی، ایستادگی نظام جمهوری اسلامی بر اصل خدشه‏ناپذیر نه شرقی و نه غربی و مبارزه با استکبار به شیوه‏های مختلف، پیش‏بینی شکست قطعی مارکسیسم در میدان عمل و فروپاشی نظام الحادی کمونیسم و بازگشت قطعی و نهایی جامعه انسانی به فطرت خداجوی خویش، از جمله ویژگی‏ها و نکات برجسته این پیام است. به رغم تبلیغات گسترده رسانه‏های گروهی غرب، این پیام اثراتِ بسیار مثبت و سازنده‏ای داشت.

صدور انقلاب

پیدایش انقلاب اسلامی با هدایت فکری بود و دوام آن نیز با تداوم دعوت فرهنگی است. پس چنان‏که بیداری مردم مسلمان ایران با رهبری دینی آغاز شد، نهضت مردم خارج از این مرز و بوم نیز با هدایت مذهبی انجام‏پذیر است و این، همان صدور انقلاب اسلامی به خارج از مرزهای کشور می‏باشد. صدور انقلاب اسلامی، به معنای دخالت در شئون مردم کشورهای دیگر نیست؛ بلکه به معنای پاسخ دادن به پرسش‏های فکری بشرِ تشنه معارف الهی است. حضرت امام خمینی رحمه‏الله معمار بزرگ انقلاب اسلامی، به منظور گسترش، جهانی سازی و صدور انقلاب اسلامی، اقدام به نگارش نامه‏ای کرد که حاوی معارفی ژرف خطاب به رهبری اتحاد جماهیر شوروی، میخائیل گورباچف بود.

فطری بودن عشق الهی

حضرت امام خمینی رحمه‏الله در بخشی از نامه الهی‏اش به رهبر شوروی سابق چنین نوشت: «آقای گورباچف! وقتی از گلدسته‏های مساجد بعضی از جمهوری‏های شما پس از هفتاد سال بانگ اللّه‏ اکبر و شهادت به رسالت حضرت ختمی مرتبت صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم به گوش رسید، تمامی طرفداران اسلام ناب محمدی صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم را از شوق به گریه انداخت. لذا لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به جهان‏بینی مادی و الهی بیندیشید. مادّیون، معیار شناخت در جهان‏بینی خویش را «حس» دانسته و هستی را همتای ماده دانسته و چیزی را که ماده ندارد، موجود نمی‏دانند و جهان غیب، مانند وجود خداوند تعالی و وحی و نبوت و قیامت را یکسره افسانه می‏دانند؛ در حالی که معیار شناخت در جهان‏بینی الهی، اعم از حس و عقل است و چیزی که ماده ندارد، می‏تواند موجود باشد».

انسان الهی در نامه امام خمینی رحمه‏الله

امام خمینی رحمه‏الله در قسمتی از نامه به گورباچف، کمال‏گرایی انسان را چنین بیان می‏فرماید: «آقای گورباچف! انسان در فطرت خود هر کمالی را به طور مطلق می‏خواهد و شما خوب می‏دانید که انسان می‏خواهد قدرتِ مطلق جهان باشد و به هیچ قدرتی که ناقص است، دل نبسته است. اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست، فطرتا مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست، فطرتا مایل است آن علوم را بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد. باید باشد تا آدمی دل به آن ببندد؛ آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم. انسان می‏خواهد به حق مطلق برسد تا فانی در خدا شود. اصولاً اشتیاق به زندگی ابدی در نهاد هر انسانی، نشانه وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است».

دعوت به اسلام

امام راحل رحمه‏الله ، در ابلاغ رسالت پیامبر گونه‏اش، رهبر شوروی سابق را به دین اسلام فراخوانده و چنین می‏نویسد: «آقای گورباچف! بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می‏خواهم درباره اسلام به صورت جدّی تحقیق و تفحص کنید و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت ارزش‏های والا و جهان‏شمول اسلام است که می‏تواند وسیله راحتی و نجات همه ملت‏ها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. نگرش جدّی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسئله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان، جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک می‏دانیم.... در خاتمه، صریحا اعلام می‏کنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‏ترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام، به راحتی می‏تواند خلأهای اعتقادی نظام شما را پر نماید و در هر صورت، کشور ما همچون گذشته به حسن همجواری و روابط متقابل معتقد است و آن را محترم می‏شمارد».

پاسخ رهبر شوروی

رهبر شوروی، گورباچف بعد از شنیدن دقیق و درک پیام امام خمینی رحمه‏الله با تأنی کامل جملاتی گفت. بخشی از گفته‏های وی چنین است:

1. از فرستادن نامه امام خمینی تشکر می‏کنم.

2. در فرصت مناسب جواب آن را خواهم داد.

3. مضمون آن را به علمای شوروی اعلام می‏داریم.

4. ما قانون آزادی ایمان را در دستِ تصویب داریم.

5. من پیش‏تر گفتم با داشتن ایدئولوژی‏های مختلف، می‏توان با حُسن همجواری در کنار هم زندگی کرد».

 

لیلا تفقدی


نوشته شده در   سه شنبه 12 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode