ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 آبان 1401     |     کد : 199708

یک متخصص تغذیه:

دانش آموزان این غذاها را مصرف کنند

یک متخصص تغذیه با تشریح اصول تهیه غذای سالم برای دانش آموزان، گفت: والدین هیچ موقع دانش آموزان را بدون وعده‌ی غذایی صبحانه راهی مدرسه نکنند.

ایسنا/آذربایجان شرقی یک متخصص تغذیه با تشریح اصول تهیه غذای سالم برای دانش آموزان، گفت: والدین هیچ موقع دانش آموزان را بدون وعده‌ی غذایی صبحانه راهی مدرسه نکنند.

دکتر حسن فرهاد غیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که طبق آمار در زمان آموزش آنلاین و همه گیری ویروس کرونا، بسیاری از دانش آموزان به دلیل تحرک کمتر چاقی و افزایش وزن را تجربه کرده‌اند، اظهار کرد: علت اصلی این چاقی عدم تحرک و دریافت غذای بیش از نیاز بدن است، کودکان با خانه نشینی خوردن غذا را نوعی سرگرمی برای خود قرار داده و پر خوری کردند که این امر نیز باعث دریافت کالری بیش از حد بدن می‌شود.

وی افزود: دانش آموزانی که در دوران نوجوانی و یا کودکی دچار اضافه وزن می‌شوند همزمان تعداد سلول‌های چربی بدنشان نیز افزایش می‌یابد، اما در حالیکه افزایش وزن در دوران بزرگسالی با بزرگ شدن سلول‌های چربی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به نحوه چاق شدن کودکان، گفت: زمانی که تعداد سلول‌های چربی در کودکان افزایش می‌یابد معمولا این کودکان در آینده، بزرگسالان چاق می‌شوند، برهمین اساس توصیه می‌کنیم دانش آموزان تغذیه‌ی خود را در حد متعادل دریافت کنند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: دانش آموزانی که در دوران رشد، دچار اضافه وزن می‌شوند، احتمال دارد زودتر به بلوغ رسیده و قدشان نیز به دلیل چاقی به اندازه‌ی کافی رشد نکند و کوتاه قد بمانند برهمین اساس توصیه می‌کنیم والدین وزن کودکان خود را در حالت ایده‌آل کنترل و در حالت متعادل حفظ کنند.

وی با بیان این‌که اکثر دانش‌آموزان چاق به بیماری‌های متابولیک دچار می‌شوند، گفت: بیماری‌های متابولیک مانند فشار خون بالا و دیابت است که این نوع بیماریها بیشتر گریبانگیر کودکان بوده و باعث می‌شود زودتر از هر فرد بزرگسالی به بیماری قلبی دچار شوند،  والدین برای جلوگیری از بروز این بیماریها در کودکان باید از خوراندن مواد غذایی به کودکان را محدود کرده و تنها مواد غذایی مورد نیاز بدن آنها را تامین کنند.

صبحانه، بهترین وعده‌ی غذایی برای دانش آموزان

وی با بیان این‌که میزان مورد نیاز بدن کودکان به مواد غذایی را می‌توان براساس هرم غذایی تعیین کرد، افزود: بهترین وعده‌ی غذایی برای دانش آموزان، وعده‌ی غذایی صبحانه است که می‌تواند در یادگیری سریع دانش آموزان موثر باشد.

غیبی بیان کرد: دانش آموزان با خوردن وعده‌ی غذایی صبحانه می‌توانند انرژی لازم را دریافت کنند، این امر می‌تواند در راستای یادگیری و یادآوری بهتر دروس در طول روز کمک کند و حتی این موضوع مطرح است افرادی که صبحانه میل نمی‌کنند بیشتر از هرکسی دچار بیماری‌ قلبی و عروق می‌شود.

وی با تاکید بر مصرف غذاهای مقوی و مفید در وعده‌ی غذایی صبحانه، گفت: والدین سعی کنند در صبحانه‌ی کودکان از  قندهای ساده مانند مرباها استفاده نکنند چراکه قندهای ساده سریع جذب بدن شده و کودک نمی‌تواند تا وعده‌ی غذایی ظهر گرسنه بماند.

وی ادامه داد: قند ساده‌ی مورد استفاده در وعده غذایی صبحانه باعث گرسنگی زودرس، افت قند، بی حالی، ضعف و بی‌حوصلگی دانش آموزان در طول روز می‌شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه والدین با استفاده از مواد غذایی سالم و بدون قندهای ساده برای دانش آموزان صبحانه آماده کنند، گفت: استفاده از نان، تخم مرغ، شیر، گردو و حتی برخی از سبزیجات در صبحانه دانش آموزان استفاده کنند، به طوریکه مواد غذایی موجود در این موارد به طور آهسته جذب بدن کودکان شده و میزان انرژی مورد نیاز بدن دانش آموزان در طول روز را به طور کافی تامین می‌کند.

مصرف میوه‌ها، بهترین میان وعده برای دانش آموزان 

وی با تاکید بر اینکه مصرف انواع میوه‌ها به عنوان بهترین گزینه برای میان وعده‌ی دانش آموزان است، گفت: استفاده از انواع میوه‌ها از جمله سیب، هویج، ساقه کرفس، خیار و شیر می‌تواند انرژی دانش آموزان تا پایان زنگ مدرسه در روز را به خوبی تامین کند و کودکان را شاداب و سرحال نگه می‌دارد.

وی وجود تعادل، تنوع و تناسب را مهم‌ترین امر در دریافت مواد غذایی دانش آموزان عنوان کرد و گفت: دانش آموزان باید به اندازه‌ی کافی  در حد تعادل و به تناسب مواد غذایی مورد نیاز بدن را در طول روز دریافت کنند.

غیبی با توصیه بر استفاده‌ی دانش آموزان از میوه‌های خشک سالم در طول روز، تاکید کرد: استفاده از میوه‌های خشک سالم بسیار توصیه می‌شود، البته اگر میوه‌ی خشک و مغزها اعم از مویز و گردو و غیره در محل مناسبی نگهداری نشود، احتمال اکسید شدن دارد که آن نیز منجر به بیماری می‌شود.

این متخصص تغذیه، با بیان این که استفاده‌ی بیش از حد از آبمیوه‌های صنعتی در بیش فعالی کودکان نقش دارند، گفت: استفاده از آبمیوه‌های صنعتی را برای دانش آموزان توصیه نمی‌کنیم چرا که از شکر و مواد نگهدارنده تشکیل شده‌اند ولی والدین می‌توانند برای میان وعده‌ی دانش آموزان از کیک و کلوچه‌ی به ویژه خانگی استفاده کنند.


برچسب ها
نوشته شده در   پنجشنبه 26 آبان 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode