ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 17 تير 1401     |     کد : 199058

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی:

کنگره شعر محرم در تبریز برگزار می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی از برگزاری کنگره شعر محرم ویژه‌ی استان‌های شمال غرب کشور در مرداد ماه سالجاری در تبریز خبر داد.

 مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی از برگزاری کنگره شعر محرم ویژه‌ی استان‌های شمال غرب کشور در مرداد ماه سالجاری در تبریز خبر داد.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی روز پنجشنبه، ۱۶ تیرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سال‌های گذشته کنگره شعر محرم با عناوین مختلف برگزار می‌شد و درسال گذشته هم کنگره شعر اربعین و محرم با همکاری دو مجموعه‌ی سازمان بسیج هنرمندان و تبلیغات اسلامی برگزار شد و اختتامیه آنها هم در یک روز بود اما مشکلی ایجاد نشد چراکه مخاطبین و شرکت کننده‌های آنها یکی بودند.
وی ادامه داد: کنگره شعر محرم نیز به صورت مشترک توسط سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج هنرمندان برگزار می‌شود و مجموعه‌های مختلف را در این زمینه پای کار آورده و با هماهنگی هم برنامه‌ها را انجام می‌دهیم که امیدواریم مورد رضایت اهل بیت(س) باشد.
وی افزود: همه‌ی ما برای یک هدف تلاش می‌کنیم و هدف ما مطرح شدن شعر آیینی است چراکه این مناسبت‌ها باعث شود تا افراد تفکر کرده و در زمینه‌ی کنگره قلم فرسایی کنند تا آثار فاخری در استان تولید شود و بازنشر آن در جامعه دیده شود و مداحان هم استفاده کنند؛ بنابراین امیدواریم اتفاقات خوبی بیافتد.
حجت‌الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: اشعار امسال کنگره محرم با موضوع عقیله النساء، زندگی حضرت زینب کبری(س)، خواهد بود و صبر و مقاومت او را به رخ می‌کشد چراکه اقشار بسیاری چون مادران شهدا و مدافعان حرم  هم در زمره زینب کبری بوده و صبر و تحمل بسیاری کشیده‌اند؛ بنابراین اساتید، اشعار خود را در این محور باید بسرایند و هر شاعر می‌تواند حداکثر پنج شعر به زبان ترکی یا فارسی ارسال کند.
وی اضافه کرد: اشعار اساتید باید نو باشند و اشعار آنها در همایشات سراییده نشده باشد تا بتوانیم از اشعار فاخر که امروزه شعرای آیینی ما می‌سرایند، استفاده کنیم و به شعرای جوان نیز ارزش بیشتری داده شود.
وی همچنین یادآور شد: شعرا سعی کنند تا خارج از این موضوع شعری را ارسال نکنند که در این صورت بررسی نخواهند شد، مدت زمان ارسال آثار از یکم تیر الی ۱۲ مرداد ماه بوده  و در ماه محرم این کنگره برگزار می‌شود و از استانهای آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان آثار را دریافت می‌کنیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: آثار به دو طریق جمع‌آوری می‌شود؛ از طریق فضای مجازی و تمامی پیام‌رسان‌ها، آثار را دریافت کرده و دبیرخانه همایش اداره تبلیغات اسلامی و مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن هم به صورت دستی آثار را تحویل می‌گیرد.
وی ادامه داد: یک تعداد آثار به‌عنوان آثار منتخب خواهد بود که ۱۰ آثار برتر معرفی شده و از چند شعرای پیشکسوت هم تجلیل خواهد شد.
وی افزود: تمامی مجموعه‌های فرهنگی بسیج، انجمن شعر آیینی، سپاه و حوزه هنری از مجموعه‌های یاریگر بسیج هنرمندان و سازمان تبلیغات اسلامی هستند و همکاری می‌کنند تا برنامه به خوبی برگزار شود. 
حامد شب خیز، مسئول بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: کنگره منطقه‌ای شعر محرم ویژه‌ی استان‌های شمالغرب کشور بوده و بسیج هنرمندان امسال چندین رویداد فرهنگی و هنری دیگر را هم برگزار می‌کند، امسال با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی اولین سوگواره استانی نمایش‌های آیینی مذهبی و شانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج استانی و ملی هم برگزار می‌شود که در جهت معرفی هنرمندان ارزشی و انقلابی هستند و امیدواریم در جشنواره‌های ملی نمایندگان خوبی از آذربایجان شرقی حضور داشته باشند.
جلال محمدی، دبیر علمی کنگره محرم طی سخنانی اظهار کرد: ویژگی برجسته تمدن، شعر و ادب است که پس از اسلام، شعر آیینی رشد کرد که این نوع اشعار آیینی و عاشورایی از کاربردی‌ترین اشعار هستند که بسیار هم استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: شعر عاشورایی از عاشورا با رجزهایی که در این روز خوانده می‌شود، آغاز شده است که پس از تشکیل انقلاب اسلامی، این نوع اشعار شکوفاترین دوره‌ی خود را سپری کرده‌اند.
وی افزود: کنگره شعر عاشورایی و محرم در استان‌های مختلف کشور برگزار شده و همزمان در استان ما هم برگزار می‌شود، کنگره شعر محرم یک حرکت حسینی و عاشورایی است که طرف حساب ما امام حسین(ع) است و باید در ترویج و تبلیغ آن نقش اساسی داشته باشیم. 
در این نشست، پوستر کنگره شعر محرم ویژه‌ی منطقه شمال‌غرب کشور هم رونمایی شد.


نوشته شده در   جمعه 17 تير 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode