ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 27 بهمن 1398     |     کد : 191169

رحمانی فضلی در برنامه تلویزیونی «نگاه یک»:

یک میلیون نفردرگیر برگزاری انتخابات هستند/باید ازحق همه صیانت شود

وزیر کشور گفت: تا روز انتخابات حدود یک میلیون نفر درگیر هستند و در ۲۰۸ حوزه انتخاباتی حدود ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه وجود دارد. در حوزه‌ها یک صندوق و دو صندوق داریم.

وزیر کشور گفت: تا روز انتخابات حدود یک میلیون نفر درگیر هستند و در ۲۰۸ حوزه انتخاباتی حدود ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه وجود دارد. در حوزه‌ها یک صندوق و دو صندوق داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در برنامه «نگاه یک» ضمن تبریک روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در رابطه با مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات در کشور، اظهار داشت: موضوع انتخابات یکی از برکات انقلاب اسلامی، امام و شهدا است. تا قبل از مشروطیت چیزی به نام انقلاب وجود نداشت و مردم هیچ نقشی در اداره کشور نداشتند. بعدها قانون و قانونگذاری ایجاد شد اما تا سال ۵۷ نتوانستیم مجلس قوی داشته باشیم. پس از انقلاب توانستیم ۳۶ انتخابات داشته باشیم و تمامی ارکان مستقیم و غیر مستقیم با انتخاب مردم انتخاب شوند.

وی عنوان کرد: برای انتخابات کشور در چند ماه اقدامات انجام می‌شود و اقدامات بسیار زیادی اعم از تعرفه‌ها، آموزش، اجرا، نظارت، امنیت و لجستیک مورد توجه قرار می‌گیرد. تا روز انتخابات حدود یک میلیون نفر درگیر هستند و در ۲۰۸ حوزه انتخاباتی حدود ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه وجود دارد. در حوزه‌ها یک صندوق و دو صندوق داریم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: کار بسیار عظیمی است و ما تا اقصی نقاط کشور صندوق داریم. همه اقدامات مقدماتی مانند تعرفه‌ها، ماشین‌های احراز هویت، آموزش و تدارکات را انجام دادیم. همه کسانی که در حوزه اجرایی با ما کار می‌کنند از ۷ ماه قبل آموزش‌ها را استان به استان آغاز کردیم. فرمانداران و بخشداران و عوامل اجرایی نیز آموزش می‌بینند در غیر این صورت این کار امکان پذیر نخواهد بود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه این دوره بنا بر اتفاقی که دفعه قبل افتاد معمولاً مرسوم بوده که تا ساعت ۱۲ شعبه‌ها باز بود و از ساعت ۱۲ به بعد مردم داخل شعبه‌های در بسته رأی می‌دادند، گفت: قانون می‌گوید ۱۲ که بگذرد روز جمعه تمام می‌شود. دفعه قبل نظر شورای نگهبان این است که حتماً تا ساعت ۱۲ رأی گیری تمام شود.

وی ادامه داد: آن زمان مردم زیاد در شعبه‌ها بودند و خیلی از مردم هم نتوانستند رأی بدهند. سعی کردیم این دوره جبران کنیم و همه تا قبل از ساعت ۱۲ رأی بدهند. تعداد شعبات را افزایش داده ایم و به همه مردم خوب و عزیزمان عرض می‌کنم شعبه ۱۲ بسته می‌شوند و قبل از این ساعات رأی بدهند. ما تعداد شعبه‌ها را در مناطق پر جمعیت افزایش داده ایم.

وزیر کشور در رابطه با عدم برگزاری انتخابات تمام الکترونیک، تصریح کرد: ۲۵ فرآیند در انتخابات داریم؛ از مرحله ثبت نام اولیه هست تا اخذ و شمارش. ما ۲۴ فرآیند را کاملاً الکترونیک انجام می‌دهیم و فقط در یک مرحله یعنی در مرحله اخذ و شمارش رأی انتخابات الکترونیک نداریم.

وزیر کشور اضافه کرد: بیشترین و عمده ترین تخلفات در مرحله احراز هویت بود. برای مثال با یک شناسنامه چندین بار رأی می‌دادند یا با شناسنامه جعلی رأی می‌دادند و به موجب قانون با شورای نگهبان به توافق رسیدیم و در این دوره کامل‌تر کردیم و دستگاه‌هایی هم ساخت داخل و هم خارج که تمام این اقدامات در این دوره مانند دوره قبل توسط دستگاه و در کمتر از ۱ دقیقه انجام می‌شود. در ۳۰ ثانیه بررسی می‌شود که فرد در شعبه دیگر رأی داده است یا نه. این اقدام بیش از ۹۵ درصد تخلفات را می‌گیرد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: در مرحله اخذ رأی هیچ تخلفی صورت نمی‌گیرد. مورد دیگری که احتمال تخلف داشت بحث شمارش بود که این دوره برای شمارش دو نفر را قرار دادیم که هر دو همزمان علامت می‌زنند که اگر لیست‌هایشان یکسان بود صحت سنجی و تأیید می‌شود و اگر نبود مجدد شمارش می‌شود. شورای نگهبان پای صندوق‌ها ناظر دارد؛ از احزاب نیز بهره مند خواهیم شد. نماینده نامزدها هم می‌توانند حضور داشته باشند و تلاش خواهیم کرد که از رأی مردم صیانت شود که حتی یک رأی هم جابجا نشود.

امیدواریم به عنوان امین مردم در اجرا بتوانیم رأی گیری سالم داشته باشیم

وی در پاسخ به این سوال که در مجموع انتخابات چقدر این تخلفات، اثر گذار بوده است، بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری قبلی رقابت بسیار فشرده بود و برای شمارش رأی شورای نگهبان در روز و ساعات آخر اعلام کرد. هر صندوقی که از شورای نگهبان تقاضای بازشماری داشت انجام دادیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: در دوره قبل در هیچ شهرستان و هیچ شعبه‌ای انتخابات باطل نشد که نشان دهنده صحت عمل ما است. در اتاق من و شورای نگهبان سیستمی داریم که تعداد آرا به صورت شعبه به شعبه به اتاق ما می‌آید مشخص نیست به چه کسی رأی داده شده اما تعداد برای ما ارسال می‌شود. اما بعد که شمارش می‌شود اولین رقم برای ما می‌آید و بر اساس ارقام که بررسی می‌شود تعداد تخلفات بسیار اندک و همه قابل پیگیری بوده است. امیدواریم به عنوان امین مردم در اجرا بتوانیم رأی گیری سالم داشته باشیم.

وزیر کشور در رابطه با اینکه چقدر هماهنگی و همدلی میان فرمانداران و وزارت کشور اتفاق افتاده است، گفت: نقش وزارت کشور در اجرای مسئولیت‌ها و بخشداری‌ها هماهنگی است. اگر بحران هست ۲۰ دستگاه در ستاد بحران عضو هستند، اگر امنیت است شورای امنیت و تأمین داریم. پس وظیفه ما همین هماهنگی است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: انتخابات بسیار مهم است و ذی نفعان شامل افراد احزاب، اشخاص و رأی دهندگان دقیق و هر لحظه پیگیری می‌کنند و این هماهنگی را در سطوح مختلف انتظامات، امنیت، تبلیغات، تداراکات، احزاب و جریان‌های سیاسی که هر کدام یک بخش کار هستند وزارت کشور باید همه را توجیه کند و جلسات متعدد برگزار می‌شود.

وی افزود: از لحظه اول تولید تعرفه‌ها که بسیار حساس و امنیتی است که اگر لو برود و تعرفه تقلبی به بازار بیاید امنیت انتخابات را تحت الشعاع قرار می‌دهد. تعرفه‌ها بیش از ۱۰ نوع شاخص امنیتی دارد که برگه تعرفه چاپ می‌شود بحث می‌کنیم و اینکه چگونه به استان‌ها حمل شود و در مورد نحوه نگهداری و توزیع آنها بحث می‌کنیم که اقدامات وسیعی است.

وزیر کشور در رابطه با تعامل وزارت کشور و شورای نگهبان بیان کرد: شورای نگهبان ناظر است و ما مجری هستیم. هر کدام در چارچوب مقررات خاص خودمان عمل می‌کنیم و اختیاراتی داریم. تا این لحظه هیچ اختلافی در نحوه اجرا و نظارت نداشتیم. بله نظرات مختلفی داشتیم. جلساتی با همه فن‌ها و کارشناسی‌ها داشتیم.

وی با بیان اینکه در مورد تأیید صلاحیت‌ها شورای نگهبان با اختیار قانونی استصواب و تفسیری که از استصواب دارد عمل می‌کند، گفت: نزدیک به ۹۲ درصد در هیئت‌های اجرایی تأیید صلاحیت شدند. ما براساس مدارک و مستندات چهار مرجع بررسی‌ها را انجام دادیم. مردم باید بین هیئت نظارت و شورای نگهبان تفکیک قائل شوند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: در هیئت‌های نظارت امکان رسیدگی شأن دو مرحله از ما بالاتر است و اگر نرسند به تأیید یا رد، می‌توانند عدم احراز بزنند؛ این مرحله تعداد تأییدی ها و ردی ها بالاتر بود. اما وقتی به شورای نگهبان رفت و همه شکایات مطرح شد پس از رسیدگی بیش از ۲ هزار نفر از شورای نگهبان مجدد تأیید شدند.

باید از حق همه صیانت شود

وزیر کشور اضافه کرد: امکان دارد عده‌ای اقناع نشده باشند اما قانون انتخابات ما اشکال دارد. ما خودمان می‌دانیم ضعف قانون در اجرا چیست. شورای نگهبان هم در زمان محدودی باید ۱۶ هزار نفر را بررسی صلاحیت کند. نگاه‌ها و نظرات متفاوت است و ما باید تلاش کنیم از تجربیات استفاده شود.

وزیر کشور بیان کرد: باید از حق همه صیانت شود زیرا اینها آبروی مردم است و وقتی مطرح می‌شود مسائل مالی و اخلاقی دلیل رد صلاحیت بوده برای مردم شبهاتی ایجاد می‌کند که باید رفع شود. در مورد حسن نیت شورای نگهبان باید گفت که آنها نسبت به مردم احساس مسئولیت می‌کنند. تک تک افراد دارای حقوق هستند؛ باید ضعف‌های قانونی را برطرف کنیم.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که آیا کمبود زمان در استعلام از نهادهای چهارگانه شما را مجبور به ارسال به هیئت‌های نظارت می‌کند؟ گفت: ما در هیئت‌های اجرایی کمتر از ۱۰ روز فرصت داریم و بلافاصله پس از ثبت نام برای شورای نگهبان و مراکز چهارگانه ارسال می‌کنیم. قطعاً بدانید همه اینها نمی‌توانند در این مدت ۸روز اقدام کنند. هرچه مدارک و مستندات به دست ما برسد ما رسیدگی می‌کنیم اما ما موظف هستیم در پایان روز خودمان اعلام نتیجه کنیم اما در شورای نگهبان این مدت بیشتر است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قانون انتخابات اصلاح نمی‌شود، تصریح کرد: دور قبل بنده درگیر این موضوع بودم. مشکلات دیگر هست ما انتخابات شورا، مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان را داریم. هر کدام از این موارد قوانین جداگانه دارند. این دوره انتخابات میاندوره ای مجلس را داریم. دور قبل ریاست جمهوری و شوراها بود. ما باید برای همه اینها ستادها و هیئت‌های اجرایی و نظارت مستقل ایجاد کنیم.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: گفتیم قانون جامع انتخابات تهیه و همه انتخابات را با هم تجمیع کنیم. این را در وز ارت کشور انجام دادیم و بیش از یک سال و نیم طول کشید به دولت دادیم. به صحن دولت رفت و بعد سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری مجدد در این اثنا ابلاغ شد و مجبور شدیم این قانون را مجدد با این سیاست‌های کلی منطبق کنیم. بنابراین وقتی به دولت بردیم در موعد معین به مجلس رسید اما به نتیجه نرسید. امیدواریم مجلس جدید که تازه نفس است این موضوع را در اولویت قرار دهد. ما پیگیر هستیم که این موضوع مسکوت نماند.

رحمانی فضلی در رابطه با اینکه وزارت کشور برای حضور حداکثری در انتخابات چه کرده است، اظهار داشت: از اول انقلاب تاکنون یک رکن اساسی در جمهوری اسلامی به حق مردم بودند و هستند. حضور مردم در صحنه‌های مختلف همیشه مبین همراهی، مشارکت و دفاع از انقلاب و ارزش‌های انقلاب بوده است و از خارج کشور همیشه مورد تهدید بوده و هست. در هیچ کشوری شاید اصراری به این اندازه مشارکت نباشد اما این روند برای ما به گونه‌ای بوده است که چون مورد بررسی و قضاوت و معاندت هستیم این عنصر نقش آفرین است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با هزینه کم ما منافع زیادی در این زمینه داریم. بعد از چهل سال از انقلاب همه به دنبال آن هستند با روش‌ها و شیوه‌های تکراری مانند تهدیدها و جنگ‌های روانی فشارهای زیادی وارد کنند. اندک مخالفت و اندک اعتراض و عدم همراهی مردم را به عنوان انفعال و عدم مشارکت مردم و از دست دادن پشتیبانی مردم از نظام تعبیر می‌کنند.

وزیر کشور عنوان کرد: حضور عظیم در تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی را تبلیغ نمی‌کنند و پوشش نمی‌دهند اما کوچک‌ترین اعتراضات ۵۰ نفره و ۱۰۰ نفره را پروپاگاندا می‌کنند که انگار همه مردم ناراضی هستند. این دوره نیاز به مشارکت جدی هست. مردم هم همیشه همراهی کردند و در هیچ مرحله‌ای کوتاهی نکردند.

وی افزود: مردم با علم و آگاهی به همه محدودیت‌ها واقعاً همراهی می‌کنند و در روز موعود انتخابات و حضور به موقع مردم یقیناً می‌تواند تحلیل‌های دشمن را با اشتباه مواجه کند. در تعیین سرنوشت خودشان مشارکت کنند مجلس جایگاه بسیار مهمی است و از ارکان اصلی کشور است.

به گزارش مهر، رحمانی فضلی با بیان اینکه ما در وزارت کشور در بحث مشارکت وظیفه‌ای نداریم، گفت: اما از منظر سیاست داخلی و امنیت داخلی که وظیفه ما است و ما مشارکت را مرتبط با امنیت و سیاست داخلی می‌دانیم و روی این قضیه کار می‌کنیم.

نقش صدا و سیما را در افزایش مشارکت مردم بسیار مهم است

رحمانی فضلی در خصوص اقدامات وزارت کشور برای برگزار شدن باشکوه‌تر انتخابات، تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون مردم رکن اساسی انقلاب بودند که دشمنان ما و در خارج کشور به دنبال کاهش این حضور هستند، مشارکت در کشور تا بالاست و شاید در هیچ کشور دیگری این چنین نباشد و با مشارکت حدود ۲۰ درصدی انتخابات برگزار می‌شود اما در کشور ما با وجود اینکه تحریم و تحت فشار هستیم، عنصر مشارکت مردم همیشه مد نظر است.

وی افزود: آمریکا، کشورهای مرتجع منطقه و رژیم صهیونیستی به دنبال آن هستند که با شیوه‌های مختلف مانند جنگ روانی و با فشارهای مختلف در موضوعات مختلف، مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف انقلاب را کم جلوه دهند و شما می‌بینید که حضورهای مختلف مردم را پوشش نداده و مثلاً حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی را نشان نمی‌دهند.

وزیر کشور با بیان اینکه مردم با کمبودها و مسائل متعددی که وجود دارد با علم و آگاهی همراهی می‌کنند و این استقامت و همراهی مردم بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: حضور مردم در صحنه و رأی دادن هم می‌تواند تحلیل‌های غلط دشمن را اصلاح کرده و هم پشتوانه قوی از مسئولین دولت و نظام باشد؛ همچنین این حضور می‌تواند با تشکیل یک مجلس که بسیار مهم است، در سرنوشت مردم تأثیرگذار باشد. ما در وزارت کشور به صورت مستقیم در افزایش مشارکت تأثیر نداریم، اما امنیت داخلی بر عهده ماست و ما تلاش می‌کنیم در کنار سایر سازمان‌ها مشارکت را افزایش دهیم.

رحمانی فضلی نقش صدا و سیما را در افزایش مشارکت مردم بسیار مهم دانست و ادامه داد: این نقش بر اساس همه نظرسنجی‌ها تاکنون بسیار مهم است و امروز نیز به خوبی دارد نقش خود را برگزار می‌کند و امیدواریم بتوانیم هرچه باشکوه‌تر این انتخابات را برگزار کنیم.

وی افزود: انتخابات جدا از همه اختلافات، نگرانی‌ها و همه مسائلی که هست، قهر کردن با صندوق راه حل مشکلات نیست؛ مشارکت و حضور مردم در عرصه انتخابات در قیاس با کشورهایی که بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال سابقه انتخابات را دارند، راه درازی برای طی کردن داریم.

وزیر کشور واجدین شرایط رأی را ۵۷ میلیون و ۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی هستند؛ حدود ۲۹ میلیون نفر بانوان و حدود ۲۹ میلیون نفر آقایان؛ ما آمادگی برای برگزاری انتخابات در دور دوم را داریم و هماهنگی‌های لازم را با شورای نگهبان انجام دادیم؛ اگر مردم با شکوه در انتخابات شرکت کنند حوزه‌هایی که به دور دوم کشیده شوند، کم است. به عنوان مثال در دوره پیش در تهران دور اول همه ۳۰ کاندیدها انتخاب شدند و انتخابات به دور دوم نرفت این دوره هم اگر مشارکت افزایش یابد انتخابات به دور دوم نمی‌رود.

رحمانی فضلی افزود: هزینه برگزاری انتخابات هزینه بسیار بالایی است پس بهتر است که مردم در صحنه بیایند و در همین دوره اول انتخابات به خوبی انجام شود. تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قم و فارس مراکزی هستند که انتخابات مجلس خبرگان نیز در آن‌ها برگزار می‌شوند. ما در همین روز انتخابات را برگزار خواهیم کرد و تمهیدات ویژه پیش‌بینی شده است؟

با قاطعیت با خرید و فروش رأی برخورد می‌شود

وی در خصوص آمادگی وزارت کشور برای جلوگیری از تخلفات تبلیغات انتخاباتی، گفت: ما مجری برگزارکننده انتخابات هستیم و اجرای صحیح انتخابات بر عهده ماست و نظارت بر حسن اجرای آن نیز بر عهده ما است اما همه مسائل منطبق با قانون صورت می‌گیرد؛ در هزینه‌ها و پوسترها و مسائل این چنینی رسیدگی می‌شود و خرید و فروش رأی به عنوان تخلف محسوب می‌شود که با آن با قاطعیت برخورد می‌شود. دستگاه‌های نظارتی بر روند انتخابات و تبلیغات نظارت کامل دارند و در دوره‌های گذشته نیز که ما مسئول برگزاری آن بودیم تخلف خاصی وجود نداشته است شورای نگهبان در آنجا هست تا تخلفی صورت نگیرد و اگر اتفاقی رخ دهد با آن برخورد خواهد شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اخیراً چهاردهم بهمن ماه قانونی در مورد شفاف‌سازی مسائل مالی به ما ابلاغ شده است، البته این موضوع در بسیاری از کشورها ابلاغ می‌شود که نامزدها همه منابع درآمدی مشخص و هزینه مشخص داشته باشند، افزود: این حق مردم است تا افرادی نیایند و پول‌های فراوانی برای انتخاب شدن هزینه کنند. همه باید بدانید طرفداران و حامیان که بخواهند پول‌های زیادی برای انتخاب یک نماینده هزینه کنند توقع دارند. افرادی که کاندید هستند باید هزینه کردشان مشخص باشد. ما تلاش داریم و به نامزدها نیز ابلاغ کردیم که درآمد و هزینه کرد آنها برای انتخابات مشخص شود؛ البته نمی‌توان سقف برای آن مشخص کرد. در تهران و شهرستانها میزان هزینه‌ها با هم متفاوت است.

وی گفت: مردم خودشان به افرادی رأی می‌دهند که صلاحیت دارند و می‌دانند کسانی که پول‌های نامتعارف هزینه می‌کنند افرادی نمی‌توانند باشند که بخواهند به آنها خدمت کنند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه تبلیغات یک مدت یک هفتگی دارد و باید در این فرصت تبلیغات صورت بگیرد، گفت: البته کنترل خاصی در فضای مجازی وجود ندارد. بهترین کنترل کننده خود نامزدها و طرفداران آنها هستند؛ آنها هستند که وقتی می‌بینند یک تخلف از سوی کاندید در حال صورت گرفتن است شکایتی را برای وزارت کشور ارسال می‌کنند و دستگاه‌های مرتبط به این موضوع پرداخته و یک کنترلی صورت می‌گیرد. البته ما باید روی فرهنگ استفاده از فضای مجازی بسیار کار کنیم و نباید آبروی مردم در این عرصه مورد هتک حرمت قرار بگیرد.

وزیر کشور افزود: البته از سوی مردم درخواست برای خصوص عدم کنترل و نظارت دقیق بر فضای موجود مجازی وجود دارد و در این خصوص مطرح است؛ ما معتقدیم که فضای مجازی باید کنترل و مراقبت شود تا این فضا تبدیل به یک فضای امن شود.

نظم انتخابات بر عهده نیروی انتظامی است

وی افزود: توصیه من به همگان این است که تحریم‌های اخلاقی و امنیتی و آبروی مردم را حفظ کنیم؛ زیرا این به نفع همه است. مدیریت فضای مجازی مسئله‌ای است که نباید به راحتی از کنار آن بگذریم.

رحمانی فضلی در خصوص تمهیدات وزارت کشور برای حفظ امنیت انتخابات، گفت: ما دو حوزه داریم؛ یکی حوزه نظم و دیگری امنیت. نظم انتخابات بر عهده نیروی انتظامی است که نیروی انتظامی می‌تواند از دیگر نیروهای مسلح مانند ارتش و سپاه نیز استفاده کند.

وی ادامه داد: بحث دیگر امنیت انتخابات است که دشمنان ما با استفاده از رسانه‌ها تلاش می‌کنند که امنیت انتخابات را زیر سوال ببرند تا مشارکت مردم کاهش پیدا کند؛ من در فضای مجازی دیدم که یکی از شبکه‌های تلویزیون بیگانه اعلام می‌کرد که مردم روز جمعه پای صندوق‌های رأی نروید، خودکار و تعرفه‌های رأی به ویروس کرونا آلوده است، انصافاً دولتی که مردم خودش را دعوت به انتخابات کرده آیا چنین کاری می‌کند؟ این تبلیغات سو کار دشمنان انقلاب و تلاش‌هایی برای کاهش مشارکت مردم است.

به گزارش مهر، وزیر کشور با بیان اینکه ماه عسل امنیتی برای تمام شهرها داریم و در آنجا و اولویت بندی شده است و تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شده، گفت: هشدارهای لازم داده شده است و عواملی که موجب به خطر افتادن امنیت نیز هستند، به آنها اخطار داده شده است. مسئله قومیت‌ها برای ما تحریک امنیتی نبود اما مسائلی مانند شایعات یا تحریک هواداران برای حمله به ستاد انتخاباتی رقیب مسائلی است که ما بر آنها نظارت می‌کنیم و آمادگی کامل برای مقابله با این گونه مسائل وجود دارد و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده ایم.

وی تصریح کرد: در ایام انتخابات حساسیت‌ها بسیار بالا می‌رود و برخی نمایندگان در تبلیغات مسائلی را مطرح می‌کنند که اصلاً توان و در اختیار قانونی یک نماینده نیست اما این مطالب می‌تواند در منطقه حساسیت ایجاد کند. مثلاً می‌گویند که تقسیمات کشوری را تغییر می‌دهیم اما همه می‌دانند که بخش تعیین کردن یک سری فرایندها دارد. ما خطوط قرمز را به نمایندگان اعلام کرده ایم. به عنوان مثال در یک حوزه مسئله آب مسئله حساسی است که ما به نامزدها و کاندیداها اعلام کرده‌ایم که وارد این عرصه نشوند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: الحمدالله فضای کشور یک فضای انتخاباتی است و همه جناح‌ها لیست انتخاباتی خود را ارائه دادند؛ از احزاب و گروه‌های سیاسی می‌خواهم که در این ایام که فعالیت احزاب سیاسی است و می‌خواهند مجلس را در اختیار بگیرند، تمام تلاش خود را بکنند تا حضور و مشارکت مردم افزایش یابد. برای افزایش مشارکت کردند، از این به بعد نیز این روند را ادامه دهند. مردم ما در این ۱۰ دوره انتخابات، اصلاح‌طلب و اصولگرا را و مجلسی که با حداکثریت این گروه‌ها باشد را تجربه کرده‌اند و می‌دانند که نباید با صندوق قهر کرد و مردم را با شبهه روبرو ساخت؛ حضور بسیار مهم است و مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بارها بر این موضوع تاکید داشتند.

اصلاح قیمت سوخت آثاری در صرفه‌جویی و منابع درآمدی داشته است

وی در خصوص اینکه آیا در ایام نوروز سهمیه سوخت جداگانه‌ای وجود دارد، گفت: ایمنی موضوعی است که دولت تصمیم گرفت و تاکنون مطرح نشد؛ این موضوع تشخیص رئیس جمهور و دولت است و اگر آنها به این جمع‌بندی برسند آن را ابلاغ می‌کنند، تاکنون این مسئله هیچگاه مطرح نشده است.

وزیر کشور در خصوص افزایش قیمت بنزین و آثار آن، گفت: سهمیه بندی و اصلاح قیمت سوخت آثاری در صرفه‌جویی و منابع درآمدی داشته است.

وی در خصوص مشکلات در برخی استان‌ها بعد از بارش برف، گفت: ما به عنوان مسئول این کار هستیم. برف یک نعمت است اما در دو سه سال در استان گیلان کمبود برف و بارندگی داشتیم و کشاورزی با مشکل روبرو بود؛ امروز الحمدالله و بسیار سنگین باریده است که البته هزینه‌هایی برای مردم داشته و خسارت جانی کمی داشتیم. روز اول ستاد بحران در استان تهران تشکیل شد و تمام دستگاه‌ها وارد منطقه و استان شدند. ما از دو روز قبل مرتب اعلام کرده بودیم که برف سنگینی خواهد بارید و مسافرت به این استان‌ها نداشته باشید البته عده‌ای به این مسائل گوش ندادند و مسائل را رعایت نکردند.

رحمانی فضلی مسائل و مشکلات برف را بسیار بیشتر از سیل عنوان کرد و افزود: خدمات رسانی در برف بسیار مشکل تر از سیل است؛ اما همه نیروها توان خود را در این چند روز پای کار گذاشتند تا کسی آسیب جانی نبیند و توفیقات خوبی در زمین داشتیم. مسائل دیگر در جاده نماندن افراد است که با سختی‌های بسیار زیاد خدمات‌رسانی ها صورت گرفته است. ما می‌توانیم بگوییم که مشکلات در حوزه برق و آب نداریم و قطعی گاز در هیچ نقطه‌ای نداشتیم. جاده‌ها همه باز شده است و خدا را به خاطر این نعمت بسیار بزرگ شکر می‌کنیم.


نوشته شده در   يکشنبه 27 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode