ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 10 آبان 1398     |     کد : 189863

در سوگ «خمینی آذربایجان»

او را «خمینی آذربایجان» می‌نامیدند، عالم وارسته‌ای که در مسیر دفاع از دین و آزادگی پای در میدان مبارزه با طاغوتیان گذارد و سنگری مستحکم برای دفاع از حریم اسلام و مبارزه با مظاهر طاغوت در تبریز بنا نهاد؛ او همان عالم وارسته‌ای است که با هدایت‌هایش قیام 29 بهمن مردم تبریز را رقم زد و خود نیز در خط مقدم مبارزه ایستاد تا انقلاب اسلامی شکوهمندانه به پیروزی برسد.

ایسنا/آذربایجان شرقی :او را «خمینی آذربایجان» می‌نامیدند، عالم وارسته‌ای که در مسیر دفاع از دین و آزادگی پای در میدان مبارزه با طاغوتیان گذارد و سنگری مستحکم برای دفاع از حریم اسلام و مبارزه با مظاهر طاغوت در تبریز بنا نهاد؛ او همان عالم وارسته‌ای است که با هدایت‌هایش قیام 29 بهمن مردم تبریز را رقم زد و خود نیز در خط مقدم مبارزه ایستاد تا انقلاب اسلامی شکوهمندانه به پیروزی برسد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدمحمدعلی قاضی‌طباطبائی که در ششم جمادی الاول 1331 هجری قمری(1293 شمسی) متولد شد از سادات حسنی است که با 33 واسطه به حسن مثنی فرزند امام حسن مجتبی(ع) نسب می‌رساند.

ایشان پس از ورود به تبریز ضمن ادامه کارهای تحقیقاتی که از سالیان پیش شروع کرده بود، با همتی والا و اخلاصی کم نظیر قدم در عرصه ارشاد و تبلیغ نهاد تا درنهایت انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 57 به پیروزی رسد و هنوز یک سال از طلیعه انقلاب شکوهمند اسلامی نگذشته بود که این ستاره درخشان از آسمان پرفروغ علم و فقاهت غروب کرد. ایشان در دهم آبان 1358 شمسی(مصادف با عید قربان) نماز عید را اقامه کرده و در همان شب در راه مراجعت به منزل توسط گروهک افراطی فرقان مورد اصابت سه گلوله قرار گرفته و به فیض شهادت نایل می‌آیند.

گروهک منحرف و مزدور فرقان، ناجوانمردانه عالم وارسته آذربایجان، آیت‌الله قاضی طباطبایی را به شهادت رسانده و با این جنایت خود دل همگان را داغدار کردند.

«کاش بنده هم مثل استاد مطهری روزی به فیض شهادت برسم»

ایشان شش ماه قبل از شهادتشان، زمانی که خبر شهادت مظلومانه استاد مطهری را شنیده بودند، بسیار متاثر و غمگین شده و همواره به اطرافیان خود می‌فرمود:«کاش بنده هم مثل استاد مطهری روزی به فیض شهادت برسم». و این‌گونه بود که آرزوی این شهید بزرگوار حدود شش ماه بعد محقق شده و اولین شهید محراب انقلاب اسلامی می‌شوند.

ثمره بیش از سی سال تلاش برای کسب معارف و علوم اسلامی توسط شهید قاضی طباطبایی، انتشار آثار و تحقیقات ژرفی از جمله 40 کتاب و ده‌ها مقاله و رساله علمی است.

اعلمیت شهید قاضی طباطبایی

استاد دانشگاه‌های تبریز با تاکید بر این‌که نباید جنبه‌های علمی آیت‌الله قاضی طباطبایی تحت‌ جنبه‌های سیاسی قرار گیرد، افزود: جنبه‌های علمی و اعلمیت ایشان جزو نکات مهم است که مراجع تقلید بر آن صحه گذارده و تایید کرده‌اند.

میکائیل جمال‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که آیت‌الله شهید قاضی طباطبایی توفیق داشته تا در محضر اساتید شاخص و برجسته حوزه علمیه قم و نجف چون حضرت امام راحل و علامه باشد و در نهایت نیز به اجتهاد برسد.

وی با تاکید بر این‌که شهید قاضی طباطبایی در زمینه تحقیق و مسائل علمی از چهره‌های درخشان عصر حاضر محسوب می‌شود، افزود: ایشان کتاب‌های ارزنده‌ای چون "تحقیق در اربعین حضرت سیدالشهدا" یا ترجمه کتاب "علم امام از آیت الله مظفر" را از خود به یادگار گذاشته‌اند و همچنین کتب فقهی در حوزه علم کلام به تحریر در آورده‌اند که در نوع خود از کتاب‌های مرجع محسوب می‌شود.

جمال پور با اشاره به فعالیت‌های علمی برجسته شهید قاضی طباطبایی، گفت: این بزرگوار در کنار فعالیت های علمی به ویژه در زمینه تالیف کتاب و تحقیق انواع موضوعات علمی، تاریخی، اعتقادی و...، در حوزه مبارزاتی نیز فعالیت‌های موثری داشته و این جنبه از ویژگی‌های برجسته ایشان است.

وی در این خصوص افزود: شهید قاضی طباطبایی توانست آذربایجان شرقی را به کانون و مرکز مبارزات حق علیه باطل بدل کرده و به عنوان رهبر قیام 29 بهمن تبریز در جریان پیروزی انقلاب موثر واقع شود. ایشان به واسطه فعالیت‌های مبارزاتی خود به عنوان "خمینی آذربایجان" شناخته شده بودند.

وی تشریح کرد: ایشان بارها پیش از انقلاب در جریان مبارزه خود بازداشت و به نقاط دوردست تبعید شدند، اما هرگز دست از مبارزه نکشیدند در سال ۵۷ در اوج مبارزات نیز این شهید والامقام راهنمای و هدایت‌گر مردم آذربایجان شرقی بود.

قیام 29 بهمن مردم تبریز را مدیون مجاهدت‌های شهید قاضی هستیم

استاد دانشگاه‌های تبریز با تاکید بر این‌که اگر شهید قاضی نبود، قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶ با آن حدت و شدت پیش نمی‌رفت، افزود: پیروزی انقلاب زا مدیون تلاش و زحماتی این شهید والامقام و بزرگانی چون او هستیم.

وی در ادامه به سایر فعالیت‌های شهید قاضی طباطبایی اشاره کرد و گفت: مبارزه با التقاط، انحراف و تحریف اسلام از میدان‌های مبارزاتی شهید قاضی بود، ایشان همواره با این جریانات انحرافی مبارزه کرده و در همواره در تلاش برای خلوص دینی و حفظ اسلام ناب محمدی بود، اما گروه‌های انحرافی چون گروه فرقان، فعالیت‌های وی را تحمل نکرده و درصدد حذف فیزیکی این بزرگوار برآمدند.

وی با تاکید بر بقای اندیشه و آرمان‌های شهید قاضی طباطبایی در جامعه، اظهار کرد: دشمنان خیال می‌کردند که با حذف فیزیکی می‌توانند اندیشه‌های ناب ایشان از صحنه حذف کنند، اما امروز پس از گذشت ۴۰ سال، سالگرد شهادت این عالم وارسته را به سوگ می‌نشینیم و این موضوع نشان از جاودانی و ماندگاری اندیشه این بزرگوار است.

جمال‌پور در خاتمه بر تبیین اندیشه‌های ناب و انقلابی شهید قاضی طبابایی در جامعه و در بین جوانان تاکید کرد.

حجت‌الاسلام آل هاشم ، امام جمعه تبریز نیز در خطبه های این هفته نماز جمعه با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالروز گرامیداشت شهادت اولین شهید محراب "شهید قاضی طباطبایی"، اظهار کرد: حرکت‌های عظیم این شهید والامقام و مواضعی که علیه رژیم ستم‌شاهی و حمایت از امام راحل داشتند را به خاطر داریم و هرگز مجاهدت‌های ایشان را فراموش نمی‌کنیم.

وی با بیان این‌که ایشان به واسطه فعالیت‌های مبارزاتی خود به خمینی آذربایجان مشهور شده بودند، گفت: منزل این شهید بزرگوار مرکز فعالیت‌های انقلابی و پایگاه تجمع نیروهای انقلابی بود. ایشان فردی قاطع، محکم، شجاع بودند و نامشان، ستون‌های رژیم طاغوت را به لرزه می‌انداخت، در عین حال ایشان نسبت به مردم بسیار مهربان بودند.

وی در ادامه بر چاپ کتاب‌های منتشر نشده شهید قاضی طباطبایی اشاره کرد و افزود: این عالم وارسته، سد مستحکم در مقابل شکل گیری خطوط انحرافی بود و مراسم گرامیداشت سالگرد ایشان روز یک شنبه از ساعت 10 الی 12 در مسجد مقبره(ویژه برادران) برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، روز دهم آبان ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام «شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی» پیوند خورده و مردم ولایتمدار تبریز نیز همه ساله در این ایم مجالس سوگواری برپا کرده و اندیشه‌های ناب این شهیدوالامقام را مرور و تبیین می‌کنند.


نوشته شده در   جمعه 10 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode