ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 اسفند 1396     |     کد : 182696

با اعلام نفرات برگزیده:

دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در تبریز به کارخودپایان داد

دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از شاعران برجسته ایرانی و خارجی در تالار پتروشیمی تبریز با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از شاعران برجسته ایرانی و خارجی در تالار پتروشیمی تبریز با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر ، دوازدهمین شعر فجر که شامگاه روز یکشنبه در تبریز به کار خود پایان داد حاشیه های جالبی را به همراه داشت که می توان به حضور شاعران پیشکسوت و نامدار ایرانی و خارجی و ابراز خرسندی شاعران خارجی برای حضورشان در جشنواره بین المللی شعر فجر که از نقاط قوت این جشنواره به شمار می رفت نام برد.

استقبال عموم مردم و شاعران جوان از دیگر نقاط برجسته این جشنواره بود که در روز اختتامیه با اجرای نه چندان مطلوب مجری برنامه حرف و حدیثی هایی را به دنبال داشت.

عشق به خالق و درد اجتماع همیشه در اشعار شاعر ایرانی برجسته بوده است

در این جشنواره معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت:با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی طی ۴۰ سال گذشته سبک شعر و نگرش انقلابی و حماسی در اشعار شاعران تبلور بیشتری یافت و باعث شد تا شعر ایرانی با مضامین سبک نو و نگاه تازه به تصویر در آید.

محسن جوادی افزود:در اکثر اشعار شاعران بنام ایرانی عشق به معبود و فضایل اخلاقی و توجه به بعد انسانی کاملا مشهود بوده است که نشان دهنده ایمان و توکل به خدای این هنرمندان است که در اشعارشان نیز این عشق تجلی یافته است.

وی افزود:وقتی به اشعار بزرگانی همچون استاد شهریار و دیگر شاعران نامدار نگاه می کنیم نمی توان اثری از شاعران ایرانی پیدا کرد که در آن یادی از خدا و آیات آن نباشد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه شعر نو در ایران یاد آور شد:ما باید در راستای صیانت و حفظ این هنر که مورد احترام و ارزش است کوشا باشیم  تا با شیوه‌های سطحی در نگاه شاعران و هنرمندان خللی ایجاد نشود.

  جوادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه شاعران آذربایجانی گفت:شاعرانی همچون علامه طباطبایی، استاد شهریار و دیگر شاعران نامدار ایرانی از سرزمین پرمهد تبریز معرفی شدند و این جایگاه فرهنگ را در این خطه نشان می دهد.

شعر نقش تاثیر گذاری بر افراد جامعه دارد

نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز دیگر سخنران جشنواره شعر فجر بود که در جواب مجری برنامه که گفت:حاج آقا پنج و شش کلمه هم در خدمت شما باشیم گفتند:آقای مجری با بیان اینکه بنده می توانم پنج شش کلمه صحبت کنم تاکید کردند که خلاصه صحبت کنم و بنده به خیر مقدم به میهمانان و اشاره ای مختصر به برخی مسائل، اکتفا می کنم.

حجت الاسلام سید محمد آل هاشم با اشاره به نقش تاثیر گذاری شعر در جامعه افزود:شعر در مخاطبان خود و افراد جامعه تاثیر غیر قابل انکاری دارد بطوریکه ما در ۸ سال دفاع مقدس نقش اشعار شاعران بزرگی همچون کلامی و استاد شهریار و دیگر شعرای آیینی را در روحیه رزمندگان اسلام به عینه دیدیم.

 وی با اشاره به وظیفه اساتید و بزرگان شعر افزود:اساتید و پیشکسوتان شعر و ادب باید در تربیت نسل آینده اهتمام ویژه ای داشته باشند و شاعران جوان نیز باید بتوانند گذشتگان را در اشعار حماسی خود بگنجانند.

امام جمعه تبریز در پایان سخنان خود با اشاره به علاقه مقام معظم رهبری به شعر و شاعران افزود:در مناسبت های ویژه رهبر انقلاب شاعران را به حضور می پذیرند و با آنها ساعت ها به گفتگو می پردازند و اشعار آنان را گوش می دهند که ما باید قدردان رهبر انقلاب باشیم.

معرفی نفرات برگزیده دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در تبریز

در این جشنواره، آثاری از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان ،ایران و بوسنی و هرزوگوین وجود داشت که هیات داوران دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر بعد از بررسی ۵ هزار کتاب و آثار ۱۵۰ شاعر ایرانی و خارجی نفرات ذیل را به عنوان منتخب این جشنواره اعلام کرد.

 اهدای سرو بلورین جشنواره به ' میرزاحسین کریمی مراغه ای'، 'محمود دست پیش ' متخلص به واله، 'حیدر عباسی' متخلص به باریشماز، 'یدالله امینی ' متخلص به مفتون امینی، 'اصغر فردی'، 'ولی الله کلامی زنجانی' و مرحوم ' حسین منزوی' به عنوان شاعر، ادیب، منتقد و نویسنده آثار ترکی از آنان تجلیل شد.

هیات داوران این جشنواره برای نخستین بار در تاریخ برگزاری این رویداد ادبی، از نشر 'مروارید' به عنوان ناشر برگزیده کتاب شعر تقدیر کرد.

در این مراسم همچنین از پنج دهه تلاش و فعالیت ادبی 'احمدرضا احمدی' و 'عبدالعظیم صاعدی' با تقدیم سرو بلورین دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر تقدیر شد.

هیات داوران این جشنواره در بخش کودک و نوجوان نیز لوح تقدیر، سرو بلورین و ۱۰ سکه بهار آزادی را به کتاب 'دو تا سیب شیرین' به قلم خاتون حسنی و کتاب 'کلید، کلید، دسته کلید' به قلم اکرم کشایی اهدا کرد.

در بخش 'درباره شعر' هم ۲ برگزیده مشترک شامل کتاب های 'صد سال عشق مجازی' به قلم محمود فتوحی و 'درپی آن آشنا' به قلم سیدمحمود راستگو، لوح تقدیر، سرو بلورین و ۱۵ سکه بهار آزادی را دریافت کردند.

همچنین در بخش شعر بزرگسالان ، ۳۰ سکه بهار آزادی، سرو بلورین و لوح تقدیر به تنها اثر برگزیده با عنوان ' صدای زنگ درآمد' به قلم رویا شاه حسین زاده تعلق گرفت.


نوشته شده در   دوشنبه 7 اسفند 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode