ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 25 خرداد 1396     |     کد : 178289

قلب لندن در آتش

آتش‌سوزی گسترده و چند ساعته در برج مسکونی 27 طبقه گرنفل در غرب لندن، دست‌کم شش کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.


آتش‌سوزی گسترده و چند ساعته در برج مسکونی 27 طبقه گرنفل در غرب لندن، دست‌کم شش کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت. مقامات محلی با تاکید بر وخامت حال 20 مصدوم، از احتمال افزایش قربانیان و ادامه عملیات جست و جو در همه طبقات ساختمان خبر داده‌اند.

این آتش‌سوزی که گستردگی آن شباهت بسیاری با حریق ساختمان پلاسکو در تهران داشت، ساعت 1 و 15 دقیقه بامداد دیروز به وقت محلی از طبقات پایینی برج صد متری گرنفل آغاز شد و در مدت زمانی کوتاه به کل ساختمان سرایت کرد و حدود 600 نفر از ساکنان را در شعله و دود فرو برد. یکی از ساکنان نجات یافته، گفته است: «برخی از ترس آتش در لبه پنجره‌ها ایستاده بودند که به پایین سقوط کردند. چند نفر نیز که در طبقات پایین‌تر ساختمان بودند قصد داشتند برای نجات کودکانشان، آنها را به سمت افرادی که بیرون بودند، بیندازند. من کسی را در طبقات بالایی ساختمان دیدم که با نور علامت می‌داد اما نمی‌توانست خارج شود. او فریاد می‌زد بین آتش و دود گیر کرده است.» یکی از آتش‌نشانان نیز گفته است که در طول 29 سال گذشته، چنین آتش‌سوزی وسیعی را تجربه نکرده بود.

آتش‌نشانی لندن به محض اطلاع از حادثه، در کمتر از شش دقیقه، 200 آتش‌نشان را در قالب 40 تیم با تجهیزات پیشرفته به محل اعزام کرد و با این حال مهار شعله‌های آتش حدود ده ساعت زمان برد که همین موضوع باعث اختلال در عملیات نجات گرفتار شده‌ها، مرگ چند نفر و زخمی شدن دست‌کم 74 نفر شد که حال 20 نفر از آنها وخیم اعلام شده است. اورژانس لندن همچنین از احتمال افزایش قربانیان خبر داده است. در ساعات ابتدایی وقوع حادثه به‌دلیل حرارت و قدرت زیاد زبانه‌های آتش و مدت زمان طولانی سوختن برج، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ریزش ساختمان افزایش یافته بود، با این حال از این اقدام جلوگیری شد تا فاجعه ریزش پلاسکو در تهران، همزادی در لندن پیدا نکند.

مقامات رسمی هنوز از علت وقوع حادثه حرف نزده‌اند اما برخی خبرها از اتصال برق در طبقه چهارم به‌عنوان جرقه حریق حکایت دارد. راشاتودی نوشته است: «مشاهدات اولیه نشان می‌دهد منفجر شدن یک دستگاه فریزر و جنس نمای ساختمان در بروز این آتش‌سوزی نقش داشته‌ است. هر چند آتش‌نشانی لندن بیان علت اصلی حادثه را به بررسی‌های آینده موکول کرده است.»

گفته می‌شود بیشتر ساکنان برج 43 ساله گرنفل، مسلمان هستند و عده‌ای از آنها که برای گرفتن روزه و خوردن سحری از خواب بیدار شده بودند، موفق شدند در همان دقایق ابتدایی به بیرون از ساختمان فرار کنند. عده‌ای از آنها گفته اند که تعدادی از ساکنان برای در امان ماندن از شعله‌های آتش و دود، خود را به لبه پنجره‌ها رسانده بودند اما با از دست دادن تعادلشان به پایین سقوط کردند. یکی از آنها گفت: «مردم وحشت کرده بودند. چند نفر را دیدم که خودشان را از ساختمان به بیرون پرتاب می‌کردند. دیوانه کننده بود.» آتش‌سوزی به حدی وسیع بود که شعله‌های آن از کیلومترها دورتر دیده می‌شد و بخشی از نمای ساختمان نیز براثر شدت حرارت ذوب شده و به پایین سقوط می‌کرد. همچنین محوطه از دود و خاکستر پر شده بود. یکی از ساکنان در این باره نیز گفت: «با وجود این که صد متر از آتش فاصله داشتم اما تمام بدنم با خاکستر پوشیده شده بود.»

صادق‌ خان، شهردار لندن، این آتش‌سوزی را یک حادثه بزرگ توصیف کرد و با بیان این که سوال‌هایی درباره آن به وجود آمده، گفته است: «تعداد زیادی برج مسکونی در لندن وجود دارد اما نمی‌توان تصور کرد ایمنی مردم به دلیل توصیه‌‌های نابجا یا عدم رعایت استانداردهای ایمنی در معرض خطر قرار گیرد.» اشاره شهردار لندن به حرف‌های برخی ساکنان است که مدعی شده‌اند در زمان وقوع آتش‌سوزی به آنان توصیه شده بود از آپارتمان‌های خود خارج نشوند. برج گرنفل 120واحد مسکونی دارد و در سال 1974 ساخته شده است. این برج یک‌سال پیش با هزینه ده میلیون پوندی بازسازی شد اما تعدادی از ساکنان با تاکید بر این که ساختمان سابقه نقض استانداردهای ایمنی داشته است، از ناایمن بودن آن شکایت کرده بودند.

برج مسکونی گرنفل، 27 طبقه، 120 واحد و صد متر ارتفاع دارد و سال 1974 در غرب لندن ساخته شده است.

بازرسان یک بار در سال 2014 نسبت به ایمنی موتورخانه و اتصالات برقی برج اخطار داده بودند.

برج گرنفل سال 2016 مورد بازسازی قرار گرفت اما با این اوصاف، برخی ساکنان نسبت به ناایمن بودن آن شکایت کرده بودند.

مردی از ساکنان برج می‌گوید در زمان آتش‌سوزی در حال برگزاری مراسم شب قدر و خواندن قرآن بود که ناگهان بوی دود حس کرد. او موفق شد چند نفر از ساکنان را از آتش‌سوزی باخبر کند.

صد مامور پلیس، با ایجاد محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های منتهی به محل آتش‌سوزی، در تسریع عملیات امدادرسانی کمک کردند.

شدت آتش‌سوزی، حدود صد خبرنگار از رسانه‌های مختلف دنیا را به محل حادثه کشاند.

40 مهندس بازرس برای کشف علت حادثه در محل حضور یافتند.

برخی رسانه‌ها علت حادثه را اتصالی برق در طبقه چهارم اعلام کردند.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 25 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode