ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 5 ارديبهشت 1395     |     کد : 102227

حادثه طبس به روایت شاهدان عینی

پنجم اردیبهشت ماه سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس است که امداد غیبی شن ها کماندوهای ویژه آمریکا را در این صحرا زمین گیر و مات کرد.

پنجم اردیبهشت ماه سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس است که امداد غیبی شن ها کماندوهای ویژه آمریکا را در این صحرا زمین گیر و مات کرد.

 وقوع حادثه طبس و معجزات و امدادهای الهی که در آن شکل گرفت راوی حکایتی است که گویی بارها و بارها مشابه آن در ادوار مختلف و در عرصه‌های پیکار حق علیه باطل رخ داده و مرور آن تفسیرگر یک روایت است؛ «یدالله فوق ایدیهم».

دستان خدا این بار در صحرایی برهوت و آرام بر دل دژخیمانی لرزه افکند که هرگز توان تحمل آرامش در کشوری اسلامی و توسعه بساط عدل الهی را نداشتند.

حادثه صحرای طبس سند دخالت آمریکا در امور ایران

پس از آنکه نیروهای آمریکایی در سفارتخانه آمریکا به اتهام جاسوسی دستگیر شدند، آمریکا از هر فرصتی برای آزادی آنها استفاده می‌کرد تا اینکه به این بهانه عملیاتی طراحی کرد تا علاوه بر آزاد سازی آنها به اهداف شوم دیگری نیز دست یابد.

در این حمله قرار بود نظامیان آمریکا با هدایت نیروهای تصفیه شده ارتش ایران و بر اساس طرحی منسجم و بی نقص با هلی کوپتری عازم ورزشگاه امجدیه تهران شوند و پس از آزادسازی گروگانها سایر اهداف خود نظیر بمباران بیت امام در جماران، بمباران مرکز نگهداری مهمات، سپاه، حزب ریاست جمهوری و ... را نیز اجرا کنند.

همه چیز برای یک پیروزی تمام عیار مهیا بود. ۹۵ نیروی کوماندو آموزش دیده با تجهیزات نظامی بسیار قوی در پنجم اردیبهشت ماه سال ۵۹ درست دو هفته بعد از قطع ارتباط یک جانبه امریکا با ایران و تحریم ایران به لحاظ اقتصادی و سیاسی، در شبی آرام و مهتابی، ۱۴ بالگرد و هواپیما در صحرای طبس در حال فرود و مهیای اجرای نقشه‌ای شوم بود که به ناگاه توفانی از شن به هوا خواست و دید خلبانان را به حدی ضعیف کرد که دو بالگرد با یکدیگر برخورد کردند و آتشی مهیب در صحرای طبس برپا شد.

سه هواپیما کار حمل سوخت، سه هواپیما برای حمل نظامیان و هشت بالگرد برای انجام علمیت در درون خاک ما تدارک دیده شده بود، اما به ناگاه بالگردها آتش گرفت.

این عملیات از یک طرح و نقشه بسیار دقیق و کاملاً حساب شده برخوردار بود که ماهها نخبگان نظامی آمریکا روی آن نقشه کار کرده بودند.

تمرینات و مانورهای مکرری نیز در صحرای آریزونا، نقطه‌ای مشابه صحرای طبس به لحاظ جغرافیایی و طبیعی، انجام شد به نحوی که موفقیت آن بالای ۹۰ درصد پیش بینی می‌شد.

فرماندهی که برای این توطئه انتخاب شد، نظامی بسیار مجربی بود که در جنگهای متعدد دارای موفقیتهای قابل توجهی بود. او سرهنگی بود از ارتش آمریکا و مبتکر نیروی دلتای این کشور.

عملیات طبس به قدری حساب شده پیش می‌رفت که حتی مطالعات بسیار زیادی بر روی خاک این منطقه انجام شد تا از استحکام خاک منطقه برای فرود هواپیماها اطمینان حاصل شود البته مطالعاتی نیز بر روی اوضاع جوی و جغرافیایی این نقطه انجام شد و مقرر شد عملیات در شبی مهتابی که آرامترین شبهای کویر به شمار می‌رود انجام شود.

عملیات قرار بود طی دو روز انجام شود. روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت در طبس و تهران. در این عملیات بعضی از کشورها از جمله اسرائیل، انگلستان و حتی برخی عوامل تصفیه شده ارتش ایران نیز کمک کردند.

در آن شب عوامل بازدارنده ایران در خواب بودند. شاید در آن شب آرام، تنها دستی که در آستین خدا بلند بود، دستان امام و نیایش ایشان در امامزاده صالح بود که منجر به تحولی عظیم در صحرای طبس و توفان بود.

هنگامی که هواپیماها و بالگردها به طبس رسیدند، رابطانی که با دوربینهای مدار بسته همه چیز را تحت کنترل داشتند بارها اعلام کردند همه چیز آرام است و عملیات با موفقیت پیش می‌رود.

چند متری تا فرود باقیمانده بود، توفانی در گرفت. دستگاه هیدرولیک یکی از بالگردها از کار افتاد، دو بالگرد دیگر نیز به دلیل دید بسیار کم در اثر توفان با یکدیگر اصابت کردند و آتش گرفتند و هشت نظامی آمریکا در این میان به درک واصل شدند.

عملیات عملاً شکست خورد. پس از دقایقی نیروهای سپاه خود را به منطقه رساندند. فرماندهی نیروهای سپاه منطقه را سردار محمدمنتظر قائم بر عهده داشت.

پس از قطعی شدن شکست آمریکا در طبس هواپیماها خیال بازگشت داشتند که به دستور بنی صدر،‌ رئیس جمهور وقت، هدف قرار گرفتند و طی آن سردار محمد منتظر قائم، تنها شهید این واقعه تاریخی شد تا این واقعه را با خون خود برای همیشه جاوید نگاه دارد.

به این ترتیب بار دیگر طبل رسوایی آمریکا در جهان کوبیده شد و شکستی تلخ و مفتضحانه را با خواری و ذلت با خود همراه کرد.

 

حادثه شکست امریکا در طبس سند تاریخی انقلاب است

احمد حبیبی یکی از افرادی اکه است که به گفته خودش یک ساعت بعد از وقوع حادثه در آن صحرا حضور می‌یابد.

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه شهادت محمد منتظر قائم را به چشم دیدم، افزود: باید این خاطره‌ها نسل به نسل منتقل  شده و در یادها ماندگار شود.

حبیبی با اشاره به شکست آمریکا در صحرای طبس، اظهار کرد: من در ۱۳۵۹ در سپاه طبس مشغول به خدمت بودم که درچهارم اردیبشهت ماه همان سال، از طریق پاسگاه «رباط خان» خبر حمله قاچاقچیان در مسیر راه به یک اتوبوس مسافربری و تانکر سوخت را شنیدم.

وی با بیان اینکه در همان روز برای ماموریت به ۴۲ کیلومتری محل واقعه شکست آمریکا اعزام شدم، ادامه داد: اما در ۱۲۰ کیلومتری شهرستان طبس و ۲۷۰ کیلومتری یزد، با منظره دیگری مواجه شدم.

این راوی حادثه طبس، ادامه داد: یک فرورند هواپیمای  c۱۳۰ با چند هلی کوپتر آمریکایی آتش گرفته و هشت جنازه نیز در لابه لای آهن‌ها در حال سوختن بود.

وی با بیان اینکه بوی تعفن آوری فضای آرام و پاک صحرا را فرا گرفته بود، گفت: بعد از تحقیق متوجه شدم که ۱۸ فروند هلی کوپتر و یک  هواپیمای  c۱۳۰ از آمریکا به بهانه آزاد کردن گروگان و با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران مخفیانه قصد ورود به ایران را داشته‌اند.

حبیبی با اشاره به گرفتار شدن آن‌ها در طوفان شن، بیان کرد: این طوفان ساعت دو نیم شب باعث کاهش دید خلبان یک فروند هلی کوپتر شده و با هواپیمای  c۱۳۰ که در حال سوخت گیری بوده است، برخورد کند.

آخرین نگاه های شهید «محمد منتظر قائم» حسرت شهادت را بردلم گذاشت

وی ادامه داد: از ۱۸ فروند هلی کوپتر و دیگر امکانات آمریکا، ۵ فروند نیز هنوز دچار آتش سوزی نشده و اسناد مهمی در آن قرار داشت.

حبیبی با بیان اینکه آمریکا از دستگاهی که در داخل یکی از این هلی کوپترها قرار داشت متوجه حضور ما شده بود، افزود: بدین وسیله نیروهای سرکرده و نفوذی وی نیز با استفاده از دوهواپیمای فانتوم تیراندازی کرده و ما را به صورت هشداری از محل اندکی دور کردند.

وی ادامه داد: بعد از گذشت نیم ساعت چند نفر از سپاه یزد به فرماندهی «محمد منتظر قائم» آمدند و قرار بر این شد که من و محمد برای برداشتن اسناد به داخل هلی کوپتر آمریکایی برویم و ما بقی نیز از محل فاصله بگیرند.

راوی حادثه طبس با بیان اینکه محمد به طرف هلی کوپتر رفت و من هم منتظر وی ماندم، افزود: هنوز چیزی نگذشته بود که دو فروند هواپیمای فانتوم با فاصله صد متر تیر اندازی کرده و انفجار عظیمی رخ داد.

وی با اشاره به شهادت شهید محمد منتظر قائم گفت: محمد در حال پایین آمدن از پله های هلی کوپتر بود که در انفجار به شهادت رسید.

حبیبی اظهار کرد: آخرین نگاه های محمد در ذهنم ماندگار شده و حسرت شهادت را بردلم گذاشت.

وی با انتقاد از مسئولان برای کم کاری در انتقال یاد روز حادثه شکست آمریکا، گفت: هیچ نشانی از این حادثه در شهر طبس دیده نشده و تاکنون با راویان و افراد حاضر در این صحنه نیز مصاحبه نشده است.

حبیبی خواستار توجه به این حادثه عظیم شد و تاکید کرد: حادثه طبس سند انقلاب بوده و باید با یادآوری این اتفاق، این سند را در برابر توطئه های آمریکا حفظ کنیم.

سه سال در کنار شهید خانه داری و سی سال به عزتش آبرومند زندگی کردم

همسر شهید منتظر قائم هم در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سه سال در کنار شهید خانه داری و سی سال به عزتش آبرومند زندگی کردم، افزود: باعث افتخار است که امروزمردم شریف کشورمان اینگونه پنجم اردیبهشت ماه را گرامی می‌دارند و مطمئن هستم که شهید نیز خوشحال است.

مدرس ثانوی در بیان خصوصیات شهید منتظر قائم، اظهار کرد: محمد از هیچ کاری ترس نداشت و چای را خودش دم کرده و برای نیروهای سپاه می‌ریخت.

وی ادامه داد: محمد فردی صبور و متواضع بود و پرخاشگری را نیز دوست نداشت.

مدرس ثانوی در بیان خاطره ای از شهادت همسرش، گفت: دو روز از او خبری نداشتم و سپاه یزد در تماس تلفنی فقط می‌گفت که محمد به ماموریت رفته است.

وی با بیان اینکه خبرشهادت محمد را هیچ کس به من نمی‌گفت، افزود: یک روز که برای انجام کاری از خانه بیرون امده  بودم متوجه تعطیلی اداره‌ها و مغازه‌ها شدم.

مدرس ثانوی ادامه داد: هر کس که مرا می‌شناخت در مورد شهادت محمد چیزی نگفت اما راننده تاکسی که شناختی از من نداشت، خبر شهادت محمد را به من داد.

مسئولان و جوانان پرچم اسلام را زمین نگذارند

همسرشهید منتظر قائم اظهار کرد: محمد نیز مانند دیگر شهیدان در راه اسلام به شهادت رسیده و از جوانان خواستارم این راه را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه آمریکا همواره برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران توطئه می‌کند، افزود: باید برنامه هایش به گوش عموم مردم برسد تا اهداف شوم دشمن آگاه شوند.

مدرس ثانوی با تاکید بر اینکه نباید حادثه طبس فراموش شود، تاکید کرد: از مسئولان و جوانان خواستارم راه شهیدم را ادامه داده و پرچم اسلام را زمین نگذارند.

نصب المان شهید «محمد منتظر قائم» در صحرای طبس

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در گفت گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه نصب المان شهید «محمد منتظر قائم» در صحرای طبس از مهم‌ترین برنامه های سال جاری است، اظهار کرد: همچنین با شهرداری و شورای شهر مکاتبه شده که در بیرجند و فردوس المانی از «شهید محمد منتظر قائم» نصب شود.

سرهنگ علی قاسمی ادامه داد: هم اکنون نصب این المان در مرحله طراحی بوده و برای اتمام نیازمند ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

وی با اشاره به حادثه پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹، اظهار کرد: باید حادثه شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس به خوبی به نسل جوان معرفی شود.

سرهنگ قاسمی ادامه داد: همچنین شهید محمد منتظر قائم  که از وی به عنوان تنهاترین شهید این حادثه یاد می‌شود و باید کار ارزشمندش نسل به نسل منتقل شده و یاد و خاطره‌اش نیز برای دیگران بازگو شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اظهار کرد: از سال جاری در هر شهرستان از خراسان جنوبی مراسم گرامیداشت حادثه صحرای طبس نیز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات زیادی نیز در راستای معرفی این حادثه انجام شده است، افزود: برگزاری برنامه «آرمان های شهدا» با محوریت شهید منتظر قائم، برگزاری همایش «مرگ بر آمریکا» و برپایی نمایشگاه «ابابیل های بیابان» در طبس از جمله اقدامات انجام شده است.

 صحرای طبس به قطب گردشگری تبدیل می‌شود

سرهنگ قاسمی با تاکید بر اهمیت معرفی حادثه طبس، اظهار کرد: تفاهم نامه ای با میراث فرهنگی امضا شده که صحرای طبس به قطب گردشگری تبدیل شود.

وی خواستار همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها برای معرفی این حادثه شد و افزود: دانشجویان و  دانش آموزان در طول دوره های تحصیل باید در قالب اردوهایی از این مکان بازدید کنند.

سرهنگ قاسمی با بیان اینکه در معرفی حادثه طبس باید کاری هنری انجام شود، اظهار کرد: هنرمندان و فیلم سازان حادثه شکست امریکا را به تصویر بکشند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی ادامه داد: بی شک اثرگذاری و ماندگاری این حادثه از طریق روایت فیلم تاثیر و ماندگاری بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه افرادی نیز بعد از وقوع حادثه در صحرای طبس بوده‌اند، افزود: با این افراد مصاحبه شده و ضبط صدایشان نیز برای آیندگان ثبت می‌شود.

بی شک حادثه طبس یکی از ماندگارترین حوادث در خراسان جنوبی و سند مخلوقیت در برابر خداوند است که زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن نیازمند تلاش بیشتر از سوی مسئولان استانی و کشوری است.


نوشته شده در   يکشنبه 5 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode