ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 شهريور 1392     |     کد : 59198

لزوم شناخت بیشتر ابعاد علمی شخصیت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)/ نکته سیره اجتماعی رضوی برای دولت اعتدال

یک عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه در مورد اینکه چگونه می توان سیره ائمه به ویژه امام رضا(ع) را در جامعه گسترش داد گفت: راه آن این است که علمای حوزوی و علمای دانشگاهی مسائل را برای نسل جوان بازگو کنند.



یک عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه در مورد اینکه چگونه می توان سیره ائمه به ویژه امام رضا(ع) را در جامعه گسترش داد گفت: راه آن این است که علمای حوزوی و علمای دانشگاهی مسائل را برای نسل جوان بازگو کنند. یکسری مسائل تکراری در شخصیت اهل بیت (ع) زیاد شنیده ایم اما ابعاد علمی مقام حضرت فاطمه معصومه(ع) و حضرت رضا(ع) بیشتر باید باز شود و آن جایگاه فکری آنها برای نسل جوان تبیین شود.



آیت الله محسن غرویان در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد دهه کرامت گفت: کرامت به معنای بزرگواری است و تکریم به معنای بزرگداشت است و این دهه را دهه کرامت نامیده اند به این اعتبار که تولد هر دو حضرت معصومه(ع)و امام رضا(ع) از یک پدر یعنی از امام موسی بن جعفر (ع) متولد شده اند. هر دو اهل کرامت و بزرگی و مقام بودند.

وی افزود: حضرت معصومه (ع) پاسخگوی مسائل علمی، اعتقادی و فقهی در غیاب پدرشان بودند. بزرگی انسان هم به علم و معرفت و اخلاق و معنویتش است . علی ابن موسی الرضا(ع) هم می نشستند و علما و دانشمندان مختلف از ادیان و مکاتب مختلف در محضر حضرت طرح مسئله می کردند و حضرت پاسخ آنها را می دادند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه تصریح کرد: این مسائل نشانه بزرگی و کرامت شخصیت والای این دو بزرگوار است از این جهت این دهه را دهه کرامت نامگذاری کرده اند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در مورد اینکه چگونه می توان سیره ائمه به ویژه امام رضا(ع) را در جامعه گسترش داد هم تصریح کرد: راه آن این است که نخبگان فکری و فرهیختگان جامعه علمای حوزوی و علمای دانشگاهی مسائل را برای نسل جوان بازگو کنند. یکسری مسائل تکراری در شخصیت اهل بیت (ع) زیاد شنیده ایم اما ابعاد علمی مقام حضرت فاطمه معصومه(ع) و حضرت رضا(ع) بیشتر باید باز شود و آن جایگاه فکری آنها برای نسل جوان تبیین شود. اینها به مرور زمان می تواند فرهنگسازی شود تا در جامعه پایدار و عمیق جا بگیرند.

این مدرس جامعة المصطفی در مورد اینکه سیره سیاسی و اجتماعی امام رضا(ع) چه پیام هایی برای شرایط امروز جامعه ایران دارد هم افزود: اصل اینکه حضرت رضا(ع) در مسائل سیاسی و حکومتی نظر داشتند و بنا به مصالحی ولیعهدی مأمون را مورد عنایت قرار دادند اینها نشان می دهد که مسائل سیاسی و اجتماعی همواره مورد نظر آن حضرت بوده است. ما هم از زمان خودمان به پیروی از سیره اهل بیت(ع) باید دقت و مراقبت زیادی در مسائل سیاسی و اجتماعی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از نکاتی که از سیره اجتماعی امام رضا(ع) استنباط می شود همین گفتگوی بین ادیان و مکاتب مختلف است. گفت: ایشان از تجربیات دیگران استفاده می کرده و این الگو باید در تدبیر و اعتدالی که شعار رئیس جمهور منتخب است مورد عنایت قرار بگیرد اینکه در دولت جدید از دیدگاه ها، نظرات و جناح های مختلف استفاده بشود.

غرویان در مورد اینکه چه ضعف هایی در شناخت ما از شخصیت و سیره امام رضا(ع) وجود دارد هم تصریح کرد: بیشترین نکته ای که باید روی آن کار شود همان بعد علمی حضرت رضا(ع) و نگاه ایشان به گفتگوی بین الادیان است. یعنی در زمان حضرت رضا(ع) به این مسئله بسیار توجه می شد و دانشمندان با گفتگو مسائل را حل می کردند . این نکته در جامعه ما بسیار مورد نیاز است که جناح های مختلف با گفتگو بتوانند به نقاط مشترک برسند و با همدلی مسائل کشور را پیش ببرند. 


نوشته شده در   يکشنبه 17 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode