ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 7 آذر 1400     |     کد : 197369

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد

ضرورت شناساندن مشاهیر و مفاخر آذربایجان به عنوان الگوی بومی برای جوانان

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز بر ضرورت شناساندن مشاهیر و مفاخر آذربایجان به عنوان یک الگوی بومی برای جوانان تاکید کرد.

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز بر ضرورت شناساندن مشاهیر و مفاخر آذربایجان به عنوان یک الگوی بومی برای جوانان تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در آیین رونمایی از پوستر گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد "محمد عابد تبریزی" اظهار کرد: مشاهیر و مفاخر در جوامع مختلف مایه مباهات ملت‌ها و منشا تحول و تغییرات اساسی هستند و تجلیل و تکریم این بزرگان که عمر خود را در راه اعتلای فرهنگ و ادب صرف کرده‌اند نیز موجب تقویت روحیه و ایجاد خودباوری و انگیزه در نسل جوان و آتیه دار کشور می‌شود.

وی افزود: جامعه حسینی و ادبیات عاشورایی در آذربایجان شرقی و به خصوص تبریز از پیشینه‌ای غنی و قوی برخوردار است و حضور و ظهور بزرگان شعر رثایی و شعرای نام آور مرثیه سرا در این استان گواهی بر این ظرفیت عظیم است.

وی، آذربایجان شرقی و تبریز را مهد نخبگان، علما، فرهیختگان، شعرا و ادبا عنوان کرد و گفت: خدمات این بزرگان که عمر خود را در راه تعمیق و ترویج فرهنگ متعالی حسینی صرف کرده‌اند باید تبیین شود تا نسل جوان با تکیه بر این فرهنگ غنی در تولید آثار مستحکم و ماندگار در حوزه فرهنگ عاشورایی گام بردارند.

آل هاشم تصریح کرد: یکی از این فرهیختگان اهل معرفت، زنده یاد استاد محمد عابدتبریزی است که اشعاری متین، فاخر، بدیع و به دور از هرگونه افراط و تفریط می‌سرود و از هرگونه غلوگرایی پرهیز می‌کرد.

وی افزود: اشعار این شاعر فرزانه مستند بود و استحکام شعری وی چه در مضمون و چه الفاظ مثال زدنی است.

وی، استاد عابد را شاعری آشنا به فنون و آداب شعر، فصیح و بلیغ و مسلط به معانی و علم ادبیات عنوان کرد و افزود: زنده یاد عابد تبریزی با مردم و در کنار مردم زندگی می‌کرد و در دوران حیات خود از مشهور شدن می‌گریخت و عابد خلوت نشین تعبیری صحیح از شخصیت متعالی این شاعر شهیر است.

امام جمعه تبریز استاد عابد را شاعری عارف برشمرد که با واژه واژه‌ی اشعارش خدا را فریاد می‌زد و هنر خویش را وقف دفاع از کیان مذهب تشیع کرده بود.

وی گفت: استاد عابد شاعری سلیم النفس بود که اشعارش مملو از معرفت بود و مناعت طبع و سروده‌های ترکی و فارسی مشحون از زیبایی و لطافت و بلاغت‌اش نشان از هنرمندی خارق العاده و اعتقادات محکم او دارد.

وی اظهار امیدواری کرد تا برگزاری آیین بزرگداشت این شاعر مرثیه سرای آذربایجان در تعمیق و ترویج و گسترش فرهنگ حسینی و رشد و نضج شعر آیینی تاثیرگذار باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، زنده یاد استاد محمد عابد تبریزی در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در محله خیابان تبریز و در خانواده‌ای مذهبی چشم بر جهان گشود. پدر وی نیز شاعر بود و در شعر "یتیم" تخلص می‌کرد و در عصر خود از نخبه شاعران و قدوه عارفان بود.

استاد عابد از شعرای معاصر ایران زمین است که در عرصه عرفان و ادب هنرمندی نامدار، سخنوری ساحربیان، عاشقی دلسوخته و عارفی روشن ضمیر بود و از دوران کودکی حافظ قرآن و مونس نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مناجات‌های حضرات معصومین (ع) بود و به برکت معنوی آن گوهرهای ناب تربیتی، خود غواص بحر بیکران الهیّه شده بود. با آشنایی کامل به دواوین بزرگان عرصه ادب و عرفان در طریق قرآن و اهل بیت (ع) سیر و سلوک می‌کرد و از بزرگترین افتخارات آن سعید فقید، خادم درگاه همایونی حضرات معصومین (ع) است.

از استاد عابد یک دیوان اشعار و سه جلد کتاب در مدح و مرثیه ائمه معصومین (ع) با عنوان "ماه در محاق" "مهر در شفق" و "ستاره سحرگاهی" به زیور طبع آراسته شده است. این شاعر شهیر در چهاردهم آذرماه ۱۳۸۵ دار فانی را وداع گفت.

گفتنی است، آیین بزرگداشت استاد محمد عابد تبریزی چهاردهم آذرماه جاری ساعت ۱۸ در محل تالار پتروشیمی تبریز برگزار خواهد شد.


نوشته شده در   يکشنبه 7 آذر 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode