ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 28 بهمن 1398     |     کد : 191191

روحانی در جشنواره خوارزمی:

شاخص جهانی کشور در نوآوری ۵۹ پله ارتقا پیدا کرده است

رئیس جمهور گفت:شاخص جهانی کشور در نوآوری از آغاز دولت یازدهم از رتبه ۱۲۰ به رتبه ۶۱ در سال ۹۸ رسیده است؛ یعنی ۵۹ پله ارتقا پیدا کردیم.

رئیس جمهور گفت:شاخص جهانی کشور در نوآوری از آغاز دولت یازدهم از رتبه ۱۲۰ به رتبه ۶۱ در سال ۹۸ رسیده است؛ یعنی ۵۹ پله ارتقا پیدا کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه) در سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالم که در این ایام بسیار فرخنده و ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و فضای آمادگی مردم برای حضور پای صندوق آرا، امروز شاهد این جشنواره  مهم علمی هستیم.  

وی افزود: برای ما افتخار است که در جامعه بشری امروز عالمان، اندیشمندان و فرهیختگان، مسیر علم و دانش را پیش می برند. همه ارزش انسان این است که در نقطه ای که قرار گرفته حرکت و تلاش و شرایط نو را به نسل بعد واگذار می کند. آنچه گذشتگان برای ما انجام دادند حاصل هزاران سال و قرن ها تلاش در طول تاریخ بشر بوده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنچه امروز به عنوان علم، دانش، علوم پایه و علوم مختلف در بخش های مختلف شاهد آن هستیم حاصل تلاش و کوشش قرن ها و سالیان متمادی از سوی اندیشمندان و دانشمندان است.

روحانی با بیان اینکه در واقع در هر نسلی ما چند آجر را روی این بنای رفیع می گذاریم و نسل های بعد اقدامات جدید را انجام می دهند، اظهار داشت: برای ما افتخار است که دانشمندان امروز جامعه ایران و جامعه بشری در تلاش هستند و عزیرانی هم که امروز برنده شدند افتخار آفریدند چرا که توانستند در مسیر علم و دانش گامی فراتر بگذارند.

وی تاکید کرد: برای آنکه بتوانیم در جامعه ای در مسیر رشد علمی قرار بگیریم تا شاید بتوانیم تغییر کنیم باید اخلاق و معنویت را داخل دانش بگذاریم، همه چیز از علم و دانش سرچشمه می گیرد. این علم و دانش اشت که رفاه ما را می آفریند و زندگی و سبک زندگی ما را تغییر می دهد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر بخواهیم این جو را به وجود بیاوریم تا جوانان ما مشتاق علم،  دانش،  پژوهش و فعالیت در فناوری های نو شوند باید فضا را فضای مناسبی قرار دهیم یعنی «اکوسیستم» و زیست بوم لازم را به وجود آوریم. پیامبر اسلام همین کار را انجام داد. وقتی ایشان مبعوث به رسالت شد علم، خواندن و نوشتن اساسا امتیاز نبود و هیچ کس را با علم تجلیل نمی کردند و نمی گفتند این آقا عالم است و کتاب‌های فراوان خوانده و در فلان دانش تخصص دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه اگر افتخاری بود اول به قبیله، خون، نژاد و بعد به شمشیر زنی و فتوحات جنگی بود، خاطرنشان کرد: خواندن، نوشتن، علم، دانش و مکتبِ تعلیمی و مدرسه ای وجود نداشت و بالعکس بعضی ها علم و دانش را جزء خدمات رده پایین می دانستند. رئیس طایفه برای اینکه متنی بنویسد فردی را می آورد که به عنوان مستخدم برای او کتابی بنویسد و برای خود ننگ و عار می دانست که بنویسد.

وی با بیان اینکه نخواندن و ننوشتن را افتخار می دانستند، تاکید کرد: خداوند علم،  دانش و خواندن و نوشتن را جزء اولین آیات قرار می دهد و قرآن مجید با آن شروع می شود. لذا در جامعه پیامبر(ص)، در مسجد یاد دادن و یاد گرفتن برتر از نماز شد. ما فکر می کنیم در مسجد بالاترین کار نماز است. البته مسجد را برای به پاداری نماز و سجده درست می کنند اما روایات ما می گوید فراگرفتن علم،  دانش و تعلیم دادن افراد گاهی از سال‌ها عبادت بالاتر است.  

رئیس جمهور با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: پیامبر به ابوذر می گوید یک ساعت در علم و دانش، فهمیدن و فهماندن قرار گرفتن از سال ها عبادت برتر و بالاتر است. پس در همان مسجدی که نماز می خواندند، می آموختند و یاد هم می دادند.  مسجد، مدرسه و محل تعلیم و تربیت هم بود. گرچه محل مشورت های اجتماعی و ساماندهی مسائل اجتماعی و سیاسی هم بود. پیامبر(ص) این فضا را به وجود آورد.

روحانی بیان کرد: جامعه عربی که نه دنبال علم و نه دنبال دانش بود و نه علم و دانش ارزشی داشت بزرگترین کار این شد که مردم بروند یاد بگیرند، بیاموزند و تجربه کنند.  

وی تصریح کرد: اینکه اسلام برای علم مرز نشناخت بسیار مهم است. مسئله قومیت آنقدر مهم بود که اگر به یک عرب می گفتند برو چیزی بیاموز اصلا زیر بار نمی رفت. خدا می گوید اگر قرآن به زبان عربی نبود جامعه آن‌روز به هیچ عنوان ایمان نمی آوردند. حالا در همین جامعه که این مسئله آنقدر مهم است پیامبر(ص) می گوید هر کجای دنیا هست علم بیاموزید.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در جامعه ایران و بعد از انقلاب یکی از افتخارات ما آمار علم و دانش است، تاکید کرد: اگر با ۴۱ سال پیش مقایسه کنیم می بینیم پیشرفت جامعه ما از نظر تعداد دانش آموز، مراکز فناوری، پردیس ها و پارک های علم و فناوری مدام در حال سرعت یافتن است. ما مشاهده می کنیم ایران در مسیر رشد، علم و دانش حرکت قابل قبولی پیدا کرده است.

روحانی ادامه داد: همه آمار و ارقام نشان می دهد وضع ما امسال از چند سال پیش بهتراست. اخیرا وزیر علوم آماری در اوایل بهمن ماه ارائه داده بود. بخشی را می خوانم که بدانید در آمار،  ارقام و واقعیت حرکت ما در مسیر پیشرفت و تعالی است.

وی با اشاره به اینکه شاخص جهانی کشور در نوآوری از آغاز دولت یازدهم یعنی سال ۹۲، از ۱۲۰ به رتبه ۶۵ در پایان سال ۹۷ رسید و این نشان می دهد ارتقا پیدا کرده ایم، گفت: این روند تداوم دارد به گونه ای که در سال ۹۸ به رتبه ۶۱ رسیده ایم یعنی ارتقای۵۹ پله؛ این یک آمار افتخار آفرین برای ما است.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته اگر شرایط تحریم نبود ما بی تردید شرایط بهتری داشتیم اما در شرایط فشار و تحریم هم راه را گم نکردیم و مسیر را درست پیموده ایم.

روحانی گفت: اینکه توانسته ایم در طول این چهل سال ۵۹ پله در نوآوری ارتقا پیدا کنیم معنای آن این است که مسیر انقلاب، مردم و دانش پژوهان مسیر درست و صحیحی بوده است.

وی با بیان اینکه پیشرفت های کشور نشان می دهد مسیر پژوهش و پژوهشگران درست بوده است، افزود: تعداد پارک های علم و فناوری در این مدت از ۳۶ در سال ۹۳ به ۴۳ در سال ۹۸ رسیده است.

رئیس جمهور ادامه داد: تعداد واحدهای علم و فناوری مستقر در پارک های علم و فناوری نیز از ۳ هزار در سال ۹۲ به ۷ هزار ۸۶۴ در سال ۹۷ رسیده است و بیش از هزار و ۶۲۵ واحد فناور به کسب رتبه دانش بنیان نائل شده اند. این آمار نشان می دهد مسیر، مسیر پیشرفت است و ما در حال حرکت به سمت جلو هستیم.

روحانی تصریح کرد: با وجود اینکه در این سال‌ها این همه سختی و فشار برای کشور ما وجود داشته، این پیشرفت ها و موفقیت ها افتخارآمیز است.

وی با اشاره به تحریم ها و مشکلاتی که حوزه علم و فناوری در این سالها با آن روبرو بوده است، گفت: با وجود اینکه مسائل و مشکلات فراوانی برای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و همچنین تهیه مواد اولیه وجود داشته و حتی برای دسترسی به برخی از سایت ها محدودیت داشته اند، اما حرکت و رشد قابل قبول است.

رئیس جمهور با اشاره به جایگاه علمی کشورمان در میان کشورهای مختلف، گفت: ایران در این مدت توانسته از رتبه ۲۱ به رتبه ۱۶ ارتقا پیدا کند. این نشان می دهد که حرکت ما یک حرکت سریع در رشد علم است. ما در رشد علمی جز اولین ها هستیم که نشان دهنده تحرک قابل قبول دانشگاه ها و مراکز علمی کشور است.

روحانی با اشاره به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به او، گفت: در نامه وزیر صنعت آمده که ما در سال ۹۷ و ۹۸ مجموعا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از قطعاتی که قبلا در بخش صنعت وارد می کردیم، امروز به خودکفایی رسیدیم و در داخل تولید می کنیم. این بسیار مهم است که ما ظرف دو سال بیش از یک میلیارد یورو واردات از خارج را در داخل تولید می کنیم.

وی تصریح کرد: وزیر سلامت ما اعلام می کند در یک سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار واردات دارویی و تجهیزات پزشکی کمتر شده و همین مقدار در داخل تولید می شود. اینها نشان می دهد ما این توانمندی را داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اولین مسیر برای ادامه رشد و پیشرفت، امیدآفرینی در جامعه است،گفت: ما باید فضای مناسب در دانشگاه ها را ایجاد کنیم. اگر در دانشگاه ها فضا، فضای علم باشد و تنازع در آن وجود نداشته باشد موفقیت ها ادامه پیدا می کند.

روحانی افزود: دانشجویان را تقسیم نکنیم، زیرا علم و هنر را نمی شود دوقطبی کرد. من می ترسم کم کم ساندویچ فروشی هم دوقطبی شود. بقالی ها نیز دوقطبی شوند. لباس فروشی ها نیز دوقطبی شوند، یکی برای این جناح و دیگری برای آن جناح؛ هر کسی در این جناح است وارد این فروشگاه شود و آنکه که برای آن جناح است به فروشگاه دیگر برود.

وی با بیان اینکه من می ترسم میوه نیز تبدیل به دوقطبی شود،اظهار داشت: هر چیز را در جامعه دوقطبی نکنیم. چه خبر است؟ به چه سمت در حال حرکت هستیم؟ می خواهیم چه کار کنیم؟ قطب، حزب و جناح جای خودش را دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: یک استاد خوب، استاد خوب است. حتی در زمانی که ما دانشجو بودیم، چون شور انقلاب آن سال ها زیاد شده بود، برخی از دانشجویان با برخی از اساتید خوب نبودند، زیرا برخی از اساتید با انقلاب موافق و برخی خیلی موافق نبودند.

روحانی با بیان اینکه من در آن زمان نیز با این حرف مخالف بودم،تاکید کرد: ما باید از دانش اساتید استفاده کنیم. از ابتدا که نمی آییم حرارت سنج گذاشته تا ببینیم تقوای او بالاست یا پایین. از ابتدا که نمی بینیم اصل و نسبش چیست که برای چه نژاد و طایفه ای است. او عالم و استاد است، باید از او بیاموزیم.

وی گفت: کلاس برای آموختن است. دانشگاه کار سیاسی هم باید انجام بدهد اما اصل نباید فراموش شود. دانشگاه برای علم و دانش درست شده است و گرنه یک کلوپ درست می کردیم و یا مرکزی به نام خانه احزاب درست می کردیم که دانشجویان آنجا بروند. دانشجویان در دانشگاه باید علم بیاموزند و یاد بگیرند و در عین حال در مسائل سیاسی نیز حضور داشته باشند و در انتخابات فعال باشند.

رئیس جمهور تاکید کرد: همیشه دانشگاهیان ما در ایام انتخابات از فعال ترین اقشار بوده اند و حضورشان در مسائل سیاسی و انتخابات بسیار خوب است اما یادمان نرود که ما دنبال علم رفته ایم و علم و دانش را نباید تقسیم کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: من یک زمانی گفتم که فیزیک و شیمی اسلامی و غیراسلامی نداریم که برخی نوشتند داریم. خُب شاید این چیزها را یاد نگرفته ایم که چطور می شود دو به علاوه دو در جناح راست، چهار شود و در جناح چپ، ۶ شود. دو به علاوه دو چهار می شود برای هر جناحی که باشد. علم، علم است، در هر جناحی می خواهد باشد.

وی گفت: ما از خوارزمی دین و مذهبش را نمی پرسیم که شیعه بوده است یا سنی. درباره سعدی نیز نمی پرسیم که شیعه بوده است یا سنی یا حافظ چه مذهبی داشته است، چه فرقی می کند، آنچه مهم است، این است که از علم و دانش این بزرگمردان در تاریخ استفاده کنیم.

رئیس جمهور با تاکید براینکه فضا را یک مقدار آرام و مناسب کنیم و از دوقطبی کردن فضا در همه موضوعات فاصله بگیریم،اظهار داشت: بگذاریم در علم و دانش پیشرفت کنیم. ما باید به آینده امیدوار باشیم. اینکه تحریم و فشارها نتوانسته است ما را بشکند و مسیر ما را عوض کند، یک افتخار بزرگ برای ماست.

روحانی اظهار داشت: خدا شاهد است که در یکسال و خورده ای اخیر، کمتر رهبری در دنیا بوده که مرا دیده و از ایستادگی و تاب آوری ایرانیان تقدیر نکرده باشد. همه رهبران دنیا و همین دولتمردان غربی برایشان جای شگفتی است که یک ملت عظیم در برابر این میزان فشار مقاومت کرده و پیشرفت می کند. در فناوری های نو پیشرفت ما قابل ملاحظه است.

وی تاکید کرد: خود متخصصان اتمی آژانس که برای بازدید می آیند، در همین مدت اخیر که به کاهش تعهدات برجامی دست زده ایم، متحیر هستند که چگونه چند نوع سانتریفیوژ جدید را در همین یکسال و خورده ای ساخته‌ایم. من گزارش آژانس را می خوانم که خود آنها از این پیشرفت حیرت زده هستند.

رئیس جمهور گفت: خداوند به ما ایرانیان فرهنگ بالا داده که باعث افتخار ما است، همچنین تاریخ بلندی کشور ما دارد. ما بیش از افتخار به جغرافیا، به تاریخ خود می بالیم.

روحانی با بیان اینکه ما تاریخ، اندیشمندان و استعدادهای بالایی داریم،اظهار داشت: ما در منطقه، دموکراسی را در زمان مشروطیت پایه ریزی کردیم. قبل از ایجاد پارلمان در خاورمیانه، ما بودیم که مجلس و دموکراسی را ایجاد کردیم. ما ملت بزرگ و اندیشمندی هستیم.

وی افزود: ما نخوت و غرور نداریم و علم خود را در اختیار دیگران قرار می دهیم و از علم دیگران هم استفاده می کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در چند ماه اخیر به دو الی سه مرکز رفتم که بسیار جالب توجه بود،خاطرنشان کرد: در مرکزی رفتم که کامیون می ساختند و اخیرا با نام جدید ایرانی آن را تکمیل کردند که از اول تا آخر آن ایرانی است. این جای افتخار دارد که در شرایط تحریم و فشار روی پای خودمان ایستاده و ماشین سنگین تولید می کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه در جنوب کشور مرکزی برای ساخت توربوفن را بازدید کردیم که نیاز کشور را برطرف می کند،تاکید کرد: من از وزیر نفت که در این زمینه وسواس دارد پرسیدم که این محصولات با همتایان خارجی تفاوتی دارد؟ وی گفت که «نه» و با تولید این محصولات نیاز ما برطرف شده‌است.

وی افزود: این موضوع را دانشمندان ما کلید زدند. ما تا پایان دولت ۱۸ پتروشیمی بزرگ جدید افتتاح می کنیم که این کار به همت متخصصان ما انجام می گیرد. جز یک قسمت های کم، بقیه تاسیسات به دست دانشمندان و متخصصان ما ساخته می شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما در زمینه بیوتکنولوژی و هوافضا کارهای خوبی کردیم. ما در تولید اکثریت داروها روی پای خود ایستاده ایم. در بحث فضایی در دولت قبل در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتر کار کردیم و در این زمینه مشکل نداریم و امروز بالای ۵۰۰ کیلومتر کار می کنیم که موفق هم هستیم؛ مشکلاتی هست که آنها برطرف خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه یکی از راه های تشویق دانشمندان ما همین جشنواره ها است،افزود: راه های مختلفی برای تشویق دانشجویان برای حرکت به سوی فناوری وجود دارد. همین پارک های علم و فناوری محیط های خوبی برای گسترش علم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: افتتاح کارخانه‌های نوآوری بسیار خوب و قدم نوینی بوده است که امیدواریم در همه استان ها افتتاح شود. شرکت های دانش بنیان و شتاب دهنده ها هم خوب هستند که به این مسیر سرعت می بخشند.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: ما در آغاز این دولت ۱۱ شرکت دانش بنیان داشتیم که در حال حاضر به ۱۶۲۵ شرکت دانش بنیان رسیدیم. این نشانه پیشرفت است و ما در مسیر رشد و توسعه هستیم.

روحانی افزود: دولت ما محاصره است. بخشی از این محاصره از سوی آمریکا است و بخشی دیگر تبلیغاتی و از سوی داخل است که واقعیتها و پیشرفت ها را به دلایل سیاسی و جناحی نمی گویند. نباید افتخارات کشور را دو قطبی کنیم.

وی با تاکید براینکه سردار سلیمانی افتخار ما است و نباید جناحی شود،گفت: خود سردار سلیمانی جناحی نبود و با همه خوب بود و تفکرش جناحی نبود.

رئیس جمهور با بیان اینکه معنی ندارد که افتخارات ملی خود را تقسیم کنیم،افزود: این برش ناصحیحی است که ایجاد می‌کنیم. نمی شود درختی که میوه می دهد را با «اره» دو قسمت کرد، چرا که خشک می شود و دیگر میوه نمی دهد.

روحانی تاکید کرد: حزب بازی برای محیط و دوران خاصی است. دعوا می کنیم و در انتخابات یکی برنده می شود و بعد از آن باید این کار را تعطیل کنیم. مردم این موضوعات را از ما نمی خواهند. مردم از ما پیشرفت کشور، زندگی راحت، رفاه، معنویت، آزادی در جامعه، استقلال به معنی واقعی کلمه و تعامل با جهان را می خواهند.

وی با اشاره به اینکه برخی می گویند که تعامل نمی خواهیم و دور کشور دیوار بکشیم،افزود: دور ما آنقدر دیوار هست که نیازی نیست شما هم دیوار بکشید. پمپئو و افرادی مثل او دائما مشغول دیوار کشی هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما باید دنبال تعامل باشیم و نه دیوار!  باید به جای دیوار پل بزنیم. باید با ملت ها و دانشگاه های دیگر پل بزنیم.

روحانی با اشاره به گزارشی که اخیرا وزیر علوم برای وی ارسال کرده بود، خاطرنشان کرد: وزیر علوم گزارشی از پروژه های مشترک میان دانشگاه های ما و دیگر دانشگاه های جهان، از جمله دانشگاه های اروپایی ارائه کرد که بسیار ارزشمند بود. ما باید تلاش و فعالیت کنیم و به نتیجه برسیم. پایان کار و نتیجه برای ما مهم است.

وی گفت: ما باید از مشکلات عبور کنیم و اتفاقا حالا که ما را تحت فشار قرار داده اند، باید با امید و تلاش بیشتر از این مشکلات عبور کنیم و این کار امکان پذیر است.


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 28 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode