ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 15 آذر 1397     |     کد : 185911

به دلیل مشارکت در قتل خاشقچی و اقدامات دیگر

سناتورهای آمریکایی قطعنامه‌ای علیه «محمد بن سلمان» ارائه کردند

نمایندگان هر دو حزب مجلس سنای آمریکا قطعنامه‌ای تنظیم و ارائه کرده‌اند که اقدامات ولیعهد رژیم سعودی، از جمله مشارکت او در ترور روزنامه‌نگار سعودی را محکوم می‌کند.

 نمایندگان هر دو حزب مجلس سنای آمریکا قطعنامه‌ای تنظیم و ارائه کرده‌اند که اقدامات ولیعهد رژیم سعودی، از جمله مشارکت او در ترور روزنامه‌نگار سعودی را محکوم می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعضای هر دو حزب مجلس سنای آمریکایی قطعنامه‌ای تنظیم و ارائه کرده‌اند که مشارکت «محمد بن سلمان»، ولیعهد رژیم سعودی در ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را محکوم می‌کند.

این قطعنامه غیرالزام‌آور را سناتورهای جمهوری‌خواه «لیندسی گراهام»، «مارک روبیو»، «تاد یانگ» و سناتورهای دموکرات «دیان فاینشتاین»، «اد مارکی» و «کریس کونز» یک روز بعد از نشست غیرعلنی با «رئیس سیا» درباره ترور خاشقچی معرفی کرده‌اند.

لیندسی گراهام در بیانیه‌ای گفت: «این قطعنامه بدون هیچ‌‌گونه ابهام و به صراحت عنوان می‌کند که ولیعهد عربستان سعودی در قتل آقای خاشقچی همدستی کرده و منافع ما در زمینه امنیت ملی را در عرصه‌های مختلف به خطر انداخته است.»

این قطعنامه در تعارض آشکار با بیانیه‌های مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد که ادعا کرده‌اند هیچ شواهدی مبنی بر مشارکت محمد بن سلمان در ترور خاشقچی وجود ندارد.

قطعنامه مورد نظر از سایر اقدامات عربستان سعودی در منطقه، اعم از کارنامه حقوق بشری این کشور در جنگ یمن، محاصره اقتصادی و دیپلماتیک قطر و حبس مخالفان سیاسی این کشور نیز انتقاد به عمل می‌آورد.

علاوه بر این، «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم گفت نمایندگان این مجلس صبح پنجشنبه (به وقت واشنگتن) برای بررسی امکان توافق بر سر پیشنهاد تحریم عربستان سعودی نشست خواهند داشت.

مجلس سنای آمریکا احتمال دارد روز پنجشنبه بر سر قطعنامه‌ جداگانه‌ای که خواستار محدود کردن حمایت آمریکا از ائتلاف عربستان سعودی در جنگ یمن است هم رأی‌گیری خواهد کرد. کورکر گفت گمان می‌کند این قطعنامه به تصویب خواهد رسید.

گروهی از سناتورهای آمریکا سه‌شنبه بعد از دیدار با «جینا هاسپل»، رئیس سیا گفتند شکی وجود ندارد که ترور جمال خاشقچی به دستور محمد بن سلمان انجام شده است.

پیش از این روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده بود سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این جمع‌بندی رسیده که ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی مشارکت کرده است.

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

 چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.

بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.

عربستان سعودی از آن به بعد روایت‌های متنوعی و متناقضی درباره نحوه قتل خاشقچی ارائه کرده است. دادستان کل سعودی در نخستین روایت مدعی شده بود خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است.

روایت عربستان سعودی که با هدف تبرئه عوامل رده بالای حکومتی از مشارکت در قتل روزنامه‌نگار منتقد طراحی شده بود با تردید عمومی در دنیا مواجه شد.  

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.


برچسب ها
نوشته شده در   پنجشنبه 15 آذر 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode