ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 15 آذر 1397     |     کد : 185901

روز شمار تاريخ

پنج شنبه15آذر1397-28ربیع الاول1440-6دسامبر 2018

درگذشت "علي حاتمي" كارگردان شهير ايراني (1375 ش)

درگذشت "علي حاتمي" كارگردان شهير ايراني (1375 ش)

علي حاتمي در سال 1333 در تهران به دنيا آمد و پس از فارغ التحصيلي از دانشكده هنرهاي دراماتيك به همكاري با تلويزيون پرداخت و به نوشتن فيلم‏نامه مشغول شد. فيلم‏هاي علي حاتمي، همگي نشان دهنده علاقه او به فرهنگ ايراني است. ستارخان، سوته‏دلان، كمال‏الملك و مادر به همراه مجموعه‏هاي تلويزيوني هزاردستان و سلطان صاحبقران از آن جمله است. حاتمي در حال ساختن مجموعه تلويزيوني جهان پهلوان تختي بود كه عمرش كفاف اتمام آن را نداد و در حالي كه از بيماري سختي رنج مي‏برد، سرانجام در آذر ماه 1375 درگذشت و در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

انتشار فهرست خارج كنندگان ارز در بحبوحه انقلاب اسلامي (1357 ش)

در بحبوحه انقلاب و در حالي كه بسياري از ادارات در اعتصاب به سر مي‏بردند، كاركنان بانك مركزي، در پانزدهم آذرماه 57، صورت كساني كه طي دو ماه شهريور و مهر 1357 ارز از مملكت خارج كرده بودند، انتشار داد. در اين ليست نام 178 نفر از مقامات دولتي و مقاطعه كاران و بازرگانان سرشناس گنجانيده شده بود. جمع مبلغ حواله شده بالغ بر 13 ميليارد دلار ارز (350 ميليارد ريال) اعلام گرديد. اين افراد چون وضعيت انقلاب و امكان سقوط نظام شاهنشاهي را ديدند اقدام به خارج كردن اموال خود از كشور كردند. به دنبال انتشار اين فهرست، ليست‏ هاي ديگري همچون دارايي بنياد پهلوي و دارايي ‏هاي شاه نيز انتشار يافت. انتشار اين ليست‏ها در بين مردم و مبارزان تأثير زيادي داشت و در تخريب پايه‏هاي لرزان سلطنت بسيار مؤثر گرديد.

درگذشت "اتوفون گريگ" فيزيك‏دان آلماني (1686م)

اتوفون دوگريك فيزيك‏دان برجسته و مخترع آلماني در پانزدهم مه 1602م در منطقه ماگْدْبورگ آلمان متولد گرديد. وي فرزند يك قفل‏ساز بود و خود نيز به امور صنعتي علاقه داشت. گريك صنعت‏گري زحمت‏كش بود و علاوه بر فعاليت عملي به تحقيقات علمي و فني نيز علاقه داشت. وي بيشتر تحقيقات مهم خود را در حدفاصل سال‏هاي 1646 تا 1681م كه از متصديان مهم امور زادگاه خويش بود، انجام داد. گريك در 22 ژوئن 1650م موفق به اختراع ماشين تخليه هوا شد. از اين وسيله در صنايع سنگين و امور الكتريسيته استفاده فراواني به عمل مي‏آيد و در زمان اختراع، تحول بي‏سابقه‏اي در علم و صنعت آن روزگار ايجاد كرد. از ديگر اختراعات وي نيم كره‏هاي معروف به نيم‏كُره‏هاي ماگدبورگ است كه براي نشان دادن فشار هوا به كار مي‏رود. وي در سال 1660م ماشيني اختراع نمود كه به توليد برق از طريق اصطكاك اختصاص داشت. اتودوكريگ سرانجام پس از 84 سال زندگي در 6 دسامبر 1686م درگذشت.

روز ملي و استقلال "فنلاند" از روسيه (1917م)

جمهوري فنلاند با 338/145 كيلومتر مربع مساحت در شمال اروپا و در همسايگي نروژ، سوئد و روسيه واقع شده است. جمعيت فنلاند در حدود 5 ميليون نفر است كه اكثريت قريب به اتفاق مردم داراي مذهب پروتستان مي‏باشند. شهر هِلْسينْكي پايتخت اين كشور مي‏باشد. واحد پول فنلاندْ ماركْ بود كه پس از رواج پول واحد اروپايى، يورو جاي‏گزين آن گرديد. زبان رسمي مردم فنلاند، فنلاندي و سوئدي و مليّت فنلاندي دارند. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت اين كشور تا سال 2025 بيش از 5 ميليون نفر شود. فنلاند به دليل داشتن درياچه‏هاي كوچك و بزرگ فراوان به كشور هزار درياچه مشهور است. فنلاند از قرن دوازدهم در تصرف سوئد بود و از اوايل قرن نوزدهم به روسيه ملحق گرديد. نهضت استقلال‏طلبي كه از سال‏هاي آخر قرن نوزدهم شدت گرفته بود به جنگ داخلي ميان طرفداران روسيه و ملي‏گرايان انجاميد. سرانجام هم‏زمان با تشكيل اتحاد جماهير شوروي، ملي‏گرايان در فنلاند به پيروزي رسيدند و در سال 1917م اعلام استقلال نمودند. حكومت اين كشور، جمهوري چند حزبي با يك مجلس قانون‏گزاري است. 6 دسامبر روز استقلال اين كشور و روز ملي آن مي‏باشد.


نوشته شده در   پنجشنبه 15 آذر 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode